Täcka över soil med sand?

Jag har en liten fundering inför mitt nästa kar. Helst av allt skulle jag vilja ha sandbotten, men eftersom många räkor vill ha ett lägre PH än vad jag kan skaffa utan assistans så måste jag mest troligt sänka det. Det som jag funderar på är hur det skulle funka med att ha soil i botten, men täcka över detta totalt med sand ovanpå. Skulle det ändå ge samma, önskvärda effekt?

Det borde ge samma effekt. Jag vet de som har provat på samma sätt i växtakvarier med lera/jord under grus. Detta funkar.
Kan ju kanske bero på vilken sand du använder. Kalk i gör ju inte det så bra.
Tror Malmö Patrik gav Skreakalle ett tips på vad man skall använda för medel för att se om det finns kalk i. (kan vara andra inblandade)

Jag har även haft tankar om att kanske lägga det i utrymmet bakom tex en bakgrund eller kanske rentav i ett ytterfilter? Kan kanske funka?

frågan är ju om det lakar ur snabbare med denna metod eller inte?
Då vattnet hela tiden snurrar runt soilen.

Tanken på att gömma det i t.ex. i en bakgrund var inte illa… inte illa alls.

Ett billigare alternativ till “Shrimp soil” är Akadama. Då har du råd att ha tjockare botten som definitivt ger dig lägre PH även om det är sand över.

Såhär ser Akadama ut under vatten förövrigt:

var köper man enklast akadama???

Jag köpte hos:
http://bonsaishop.se

Prexis så har jag det hos mina Deep-blue tigrar ! Shrimp-soil underst & ett lager fin ljus sand ! Funkar klockers ! Så länge du inte har ngr grävande sniglar i karet…

Som “Katten” säger;testa först så inte den tilltänkta sanden innehåller kalk !

Jag har testat min sand/grus med saltsyra…bubblar det innehåller det kalk.

bra kalle…där var svaret…syra… :thumbs:

tackar o bockar :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Akadama har en konstig bege färg tycker jag, då föredrar jag COOP Extra kattsand faktiskt om jag får säja vad jag tycker :smiley: :smiley: !!!

Föresten, om man nu täcker över det man väljer med sand så är den ju tyngre, rinner den inte ner mellan kornen på substraten :? :? ???

har du bild på den?

Johnny har en bild här :smiley: !
akvarium-teknik-tillbehor/kattsand-kattstroe-t1083.html
jag tycker personligen att den ser mycket bättre ut, har den själv i ett av mina 250 L kar :smiley: :smiley: !!!

Hur ofta måste jag byta ut Akadama eller kattsand då? Löses det inte upp till slut?

Nej enligt Johnny så ska den hålla lika bra som soilen :smiley: !

Johnny, var är du, berätta :smiley: :smiley: !!!

Den håller bra tycker ja. Den löser inte upp sig vad jag har märkt. Och då har jag t o m tömt och låtit det torka och sedan återanvänt.

Tack! Då blir det en tanke att kanske köra Akadema och Blästersand om det blir Crystals eller Blue Tigers, annars bara blästersand om det blir kardinaler.

Varför blästersand om det ska bli kardinaler? De föredrar väl grovkornigt och mycket sten?

Jupp, det gör dom, jag håller ju på att fixa mitt kar så det är i ordning till dem när det är dax för Kardinalerna och jag har ju kattsand i det karet och tycker värdena är bra! Ska bara ha lite mer stenar i olika storlekar och jag vill ha naturligt rundslipade sådana, inte dom där som liknar sprängsten, för var finns det sådana i vattendragen :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Men är det inte så att en av fördelarna med Akadama är att den sänker pH och det gör väl inte COOP X-tra kattströ?