Svensk Räk Championat ?

Isn’t it time that we have a swedish räk championat ? I looked at the räkor in Hannover and I can say that swedish räkor are just as good (if not better :D). Maybe it is time that we start a förening and organize a little championship ?

Det hade varit riktigt roligt!!

Hade varit häftigt!

Tycker den här hobbyn bara växer och växer i sverige, folk registrerar sig här lite då och då :slight_smile:

Det låter som en väldigt bra idé tycker jag :slight_smile: Skulle vara väldigt roligt!

Det låter kul :slight_smile: Jag skickar hit lite folk då och då som köper räkor utav mig, så att de får läsa på lite och lära känna forumet.
Det är roligare ju fler vi är.

And Jen, that’s a great idea! Obviously I wouldn’t be able to compete or anything, but I sure would love to watch :slight_smile:

Tror att hobbyn är för liten just nu, om man slår ihop räkchampionatet med något annat event vore inte bara roligare för att öka intresset för räkhobbyn men även att det blir billigare.

Håller med dig JenL, som vi diskuterade i Hannover så tycker jag att det är dax och försöka starta Sveriges första räkförening.
Och Sverigest första Shrimp Championship hade varit riktigt nice:thumbs:

“Räkna” in mig i gänget :smiley:

Jag tycker också att tiden börjar kännas mogen för Sveriges första räktävling.

Lite snabba tankar:

Både du och Janne känner en del räkfolk i Tyskland - nån/några kanske går att lura upp. Tävla/workshop/föredrag?? Sanna har väll hållit föredrag om räkor tidigare?

Janne = perfekta domaren, han har redan dömt minst 2 internationella tävlingar. Jobba med = bedömningskriterierna, som vanligt…

Ny förening + redbee + ebishop + pimpmyshrimp + ev annan fysisk butik / akvarieförening. Hur ska samarbetet se ut?
Hitta en bra lokal samt akvarier till tävlingen.

Jag är gärna med och hjälper till efter förmåga…

I can check with the AKWB people in Germany about contacts to Dennerle & Eheim & Tetra for sponsorship of the aquariums.

To avoid problems, the filters & the grus will need to be “inkörd” before the utställning, but that can be done (connect several large yttrefilters with siporaxmini to an existing aquarium 2 months in advance and let the bacteria grow and them refill the siporax into the nano filters). I could also get some black nanogrus from Germany (or ask Dennerle to sponsor it plus some moss :roll:).

Water will be a problem. Osmosvatten ? Kolfiltrerat vatten ?

We could always try and get someone here for a föredrag (maybe the Logemann brothers about their Sulawesitrip ?)

We could have a photoexhibition as well. Räk- and snäckphotos.

And finally… People, do not be afraid to show off your räkor ! There are a lot of very nice räkor here in Sweden too. Don’t be intimidated.

:thumbs:Ja, jag är med:D Jag har varit med och organiserat 2st akvariets dag här i Uppsala och har en del erfarenhet av större akvaristiska sammanhang. Jag och Rickard har hållit föredrag om Räkor;) och det finns ju många fler som kan hålla föredrag med direkt anknytning till räkor och angränsande områden, ex snäckor, krabbor, nanoakvarier, nanoscaping, ljus, bottenmaterial, vattenkemi, filtrering ja det finns massor med duktiga föredragshållare.:beg:

Blir det nån öldrickning ?

Det tycker jag vore väldigt roligt. Som en del har sagt så kanske hobbyn är för liten för en stor mässa ännu. Men är det något som kan få igång hobbyn ordentligt så är det väl en mässa. Det vore väldigt roligt om det skulle annordnas och jag skulle hemskt gärna hjälpa till med allt jag kan! (Kanske inte så mycket, men något ska man väl kunna åstadkomma om ni vill ha mig :))

Varför inte köra lite blandade saker på mässan med utställning av Nanoakvarium med tävling och allt som andra saker som har med hobbyn att göra. Detta med Nano och deras små invånare är ju verkligen på modet nu och då ska vi väl passa på om det ska komma någon vart.

Sedan om vi lyckas få en fin lokal osv. så är det väl bara att bjuda in så många affärer som möjligt som får sälja saker för att kunna få dit lite folk. Jag tror faktiskt att det kan komma en hel del folk om man bara annonserar rätt och visar att vi finns och satsar på det. Då är det ju också bra om man som jag skrev tidigare har flera olika kategorier (Nano osv.). Då breddar man ju publiken en hel del, samt att man då kan sätta upp små “shops” där folk kan hyra en plats och sälja några räkor om dom vill.

På så sätt tror jag att första året verkligen kan vara ett startskott för att få folk att vilja komma och kolla. Sedan är det ju alltid roligt ju mer man har med så finns det plats så kan man väl köra flera kategorier som har med hobbyn att göra. Men ändå hålla det till räkorna som stora dragplåstret. Sedan om man kan/vill så kanske dom som känner folk i Tyskland osv kan få hit dom för att kunna sprida det vidare över gränserna.

Föreläsare är ju alltid viktigt, men det finns ju massor av folk där ute med oändliga mängder information som man kan ta in för förläsning om olika saker. Sedan kan man väl ha en del workshops osv där man får lära sig allt som har med akvarium att göra. Inte för att jag är så duktig på någonting som har med akvarium att göra men prata om saker är väl det jag är född till :slight_smile: Så hittar man bara något jag kan ha workshop om så gör jag det gärna och då självklart gratis för att hjälpa mässan och föreningen :slight_smile:

Hoppas verkligen detta blir av, det vore superkul och som ni kanske förstått skulle jag hemskt gärna hjälpa till så mycket jag bara kan :slight_smile:

Det känns också som att det är dags för något i Sverige som liknar lite Tyskarnas ideér för sånt här, allt för mycket sker bara på små föreningars nivå. Samt att om man inte satsar blir det ju aldrig något ! :thumbs:

Hoppas det kan bli av!

Hoppas det inte blir föööör långt ifrån skåne om det blir av :thumbs:

Hade varit riktigt kul med ett räk event i lilla sverige :slight_smile:

Har helt missat den här tråden :oops:.

Bra idè och jag håller fullständigt med er alla. Det är på tiden vi gör något sådant. Jag fick faktiskt en hel del förfrågningar av diverse räkfolk i Hannover när vi i Sverige skulle ha någonting.

Kanske vi kan slå ihop Norge Danmark Sverige tom och köra ett Nordiskt championat?

Det var väl en väldigt bra idé, då skulle vi väl tom kunna få till ett ganska stort championat. Det är ju roligare om det finns marknad för mycket folk så man kan få en högre kvalitet på det hela med allt upplägg.

Det är ju också perfekt om tyskarna är lite intresserade av att det ska hända något här upp också, dom har ju trots allt inte så långt att åka så är man inne i hobbyn så kommer dom väl säkert och kollar :slight_smile:

En sammanslagning hade ju varit klockren :slight_smile:
Tyvärr har jag inga extremt snygga räkor än förutom din indianer Janne :stuck_out_tongue: men jag kommer med all sannolikhet komma som besökare.
Skulle ju vara roligt om man hade fått det till att bli så pass stort som Tyskland med tiden (inte sannolikt då det är husdjurens mecka men man kan ju drömma) :stuck_out_tongue:

Haha, aa det vore något det att konkurera med tyskarna i storlek :slight_smile: Kanske inte ska starta med dom förväntningarna bara :roll::thumbs:

Märk väl sista ordet “drömma” :stuck_out_tongue: