Hej!
Jag undrar ifall man kan ha svart rådasand (blästersilikat) till räkor? Påverkar det vattnet på något sätt?
Tacksam för svar!
Hej!
Jag undrar ifall man kan ha svart rådasand (blästersilikat) till räkor? Påverkar det vattnet på något sätt?
Tacksam för svar!
Har läst en del dåliga saker om den sanden. Allt från att den rostar å att den blir för kompakt att den bildar sumpgaser under sanden.
Okej, det är bra att få lite olika åsikter om sanden. Tyckte den luktade lite olja när jag slog vatten över den…kanske är det nåt som försvinner?
Har för mig att Bambam kör med den i sin “räkhylla”, men är osäker.
Tack för ett snabbt svar!
Nu när du nämnde det så minns jag nu att han köpte den sanden till några kar.
Besökte Bromma Zoo Marknad och såg att de hade den i flera kar, till fiskar och räkor. Frågade henne som tog hand om akvarierna om vad hon tyckte om just den, hon tyckte den funka utmärkt plus att hon hade den personligen hemma i sina kar också med inga problem.
Tyckte att den var snygg så jag köpte hem till Kampfiskkaret och till räkkaret.
Jag har haft den nu i ca 1 månad och räkorna mår bra, kännde lukten också i början men nu ingenting(använder superlite utav Tetra’s AquaSafe).
Jag kör bottensug varje gång jag kör delvattenbyte(1/vecka med 30%).
En sak är säker i alla fall, det är snyggt
Okej, så även du kände oljelukten i början? Men hur är det då med metallerna i som fastnar på magneten… Man kanske får prova i ett kar och låta det stå igång ett tag så all lukt och så försvinner…som ett experiment INNAN man släpper i räkor. Då lär man också kunna se hur växter reagerar…
Tack för ditt svar!
Konstig sand
Imazo 135.9010
Squamata,
Det var en fin sand.
Ser ut som rundade skiffer. Kan man köpa den i nån affär i närheten eller måste man beställa från Imazo?
Exakt de gruset jag har i mina kar;verkar som om det innehåller kalk eller nåt,får inte ner ph,trots mangrove rot…
Jag kan inte säga med säkerhet att det berodde på rådasanden, men jag hade en längre tid haft mina CR och Amanoräkor (plus fisk) i ett akvarium med nån brunröd sand… allting funkade bra och fiskar och räkor trivdes mycket bra… Tyckte dock att det skulle vara snyggt med ett akvarium med svart sand för att få fram de fina färgerna på mina CR räkor. Testade den svarta rådasanden. Var snyggt och alllt sånt och fiskarna verkade trivas finfin… Dock hade alla ina CR dött efter 2-3 veckor… Trodde först att det kanske var nått annat fel i akvariet och gjorde tester, inget konstigt… Räknade med att några skulle dö på grund av “flytten”, men inte att alla 120 st skulle dö. Fiskarna trivs fortfarande, precis som lilla khuliålen (som nu fyller 7 år och har gått igenom det mesta och har blivit lite speciell för mig) och amanoräkorna… Några CR finns inte kvar dock…
enda jag kan tänka mig är att de var känsliga mot vad det än är som finns i den där svarta sanden…
Blästersilikat/aluminiumsilikat har tjatats om fram och tillbaka sedan tidigt 2000-tal på internet. Folk läser något, får det fel om bakfoten och sprider det vidare. Lättast är att ringa företaget som tillverkar och fråga själv. Läste en del om den sanden för ett tag sedan, och om det är den svarta rådasand jag tror det är, så är det slaggprodukter från koppargruvor som “glaserats”, så de är “säkra”. Dock verkar dina 120 räkor ha en annan åsikt. Jag beklagar förlusten. Btw så är inte sanden särskillt snygg och man sticker sig på den ibland. Vassa korn skär in under naglar. Nä, skräp är vad det är.