Svart körsbärsräka eller sjuk?

Nu vill varken telefonen eller kameran vara med.
Men har ett kar nu med 100-ish körsbärsräkor, alla av dom är röda och fina förutom 2 stycken, en av dom är röd på “skallen” lite till genomskinlig på mellankroppen till att sen börja gå till svart på nästan hela bakdelen där en liten bit är rött och sen går själva fenan in mot svart. Den andra är en liten sprätt som börjar visa samma tendens till det riktigt mörka skalet. För stunden visar samtliga räkor ett friskt beteende och simmar omkring som galningar.
Ska jag vara orolig eller har jag tur som fått fram några svarta omedvetet?

Ska försöka få upp bild så snart som möjligt.

Med vänlig hälsning, Fredrik

Nu är dessa tagna med min telefon och med ett ton sandsnäckor och andra invånare, inte bästa bilderna men borde förklara allt.
Har inte heller några häftiga o grymma saker att mäta vattenvärderna med men dom går i 54L kar där 5-10L vatten byts ut varje vecka. Och dom har i stort sett gått i likadant vatten sen jag köpte dom och dom förökar sig i en stadig takt. Kör även med ett relativt stort luftdrivet filter, några lavastenar, en rot, lite skev blandning av växter och en rejäl blandning av grus som jag köpte i den lokala akvariebutiken.

Har du haft dem länge?, ser att du har färgat grus inblandat i det naturella och det brukar vara giftigt för räkor.

Jag har haft dom sen slutet av december och denna räka är den första på att börja skifta färg

Ingen som har någon aning om vad som sker med krabaten? Eller ska jag börja planera ett panikprojekt med total utrensning av karet med nytt bottensubstrat, växter och annat lullull?

Tror du ska ta bort de där färgade stenarna så mycket som möjligt då de mycket väl kan vara orsaken.

Hej
Sökte och fann denna tråd om samma problem som jag har. har just hittat en körsbärsräka som varit jätte röd förut (i flera månader) men nu börjar dra sig åt svart precis som TS beskriver här. Fiskar + CB räkor mår bara bra och även övriga körsbär verkar må bra.
Kom du på vad felet var? har någon annan råkat ut för detta? jag har INGA färgade stenar eller annat onaturligt material i mitt kar, bara grus, rötter och växter.

Den ena har tydlig laserlinje även om bilden är suddig har själv ett par hundra vuxna körsbär
i ett 100 liters och det dyker upp lite olika mönster så det verkar helt normalt. Dina räkor
är förmodligen inte helt renrasiga.
Mina “grönkorsning” tappar delar av det gröna när jag flyttar dem till ett annat kar.
Bland de gula har jag fått räkor som ser ut som white pearl dvs de har tappat allt gult.

I naturen är det bra om räkan har samma färg som bottnen så att kunna byta färg efter omgivning
är ingen dum ide’. Även om det är en långsam process.