Sulawesiräkor

Nu har även sambon fått räkfrossa. Han har alltid gillat mitt räkakvarie och har beslutat sig för att han oxå ska skaffa räkor. Så nu plötsligt har vi två 54 liters akvarier inbyggda i en vägg som båda ska bli hem åt räkor. Så i morgonbitti ska jag hämta Kardinaler och Harlequinräkor som ska få bo där. (Kommer kännas i plånboken.)

Är lite nervös att det ska bli pannkaka av alltihop. Är det någon som har erfarenhet av dessa arter och vill dela med sig av egna historier?

Ja jag har dålig erfarenhet av Harlequin i alla fall. Beställde genom butik, 5-6 st har jag för mig det var. De flesta var i alla fall stendöda när butiken fick dom, en halvdöd som dog snabbt och en levde fortfarande då jag koppade in den hemma men den försvann bland växterna och jag har inte sett den igen, så den dog antagligen rätt snabbt den också.
Jag kommer inte att testa igen förrän det finns svenskodlat.

Men det finns helt säkert folk som haft mer tur än mig :smiley:

Lät ju lovande… :shock:

Hoppas det går bättre här. De är ju så vansinnigt söta så det vore roligt om de klarade sig.

Kul med nya räkor.

Harlequin har jag läst att de är super känsliga för frakt. Men klarar de frakten bra så ska de nog inte vara så svåra att hålla.

Här har du en tråd med erfarenhet från dem som har haft de i ett par månader.

http://www.shrimpnow.com/forums/showthr … t=sulawesi

Tack. Väldigt intressant läsning. Har aldrig sett det forumet förut.