Många kommuner sänker hårdheten i vattnet med lut (kalk fäller ut vid högt pH). Ger ett onaturligt vatten som är mjukt och har högt pH. Jättebra för våra rör samt tvättmedelsförbrukning och sådant, men svårt att jobba med för oss akvarister. Oftast sjunker pH i karen efter ett tag, vilket handlar om att hydroxidjoner omvandlas till vatten. Mät kranvattnet och mät i karet.
Växter kan också höja pH rätt rejält om vattnet är mjukt. Har man mycket växter i burken är det klokt att mäta en gång på morgonen innan ljuset har tänts, en gång mitt på dagen samt en gång på kvällen. Får man olika värden (ffa mellan morgon och kväll) tål det att tänkas på om man ska begränsa växtmassan eller byta ut den mot flytväxter. pH-svängningar brukar inte uppskattas av vare sig fisk eller räkor.
Hilsen,
/P
Så äntligen kom grabbarna “hem” !! Beställde 4 sulawesi-hanar-Kardinaler av PatrikM.
Ser hur fräcka ut som helst,där de sitter och viftar med sina vita “armar”. Tack Patrik för de fina djuren,verkar inte va några problem med att skicka dem.Nu återstår det att hitta nåra trevliga damer till dem oxå… 
Bra att det funkade att skicka. Har funderat en hel del på det och om det skulle gå bra.
Hilsen,
/Patrik
Kul att höra. Det verkar va starka gener i dom Skånska kardinalerna 
Verkar inte va några som helst problem…De va hur kaxiga som helst,satt högst upp i petflaskan som Patrik skickade,trots vattenpåfyllning;har fått andra räkor skickade till mej som varit betydligt slakare vid inkoppning.
Fråga om gener…kan man få duglig avkomma av syskon;som Cb/Cr eller e det nåt som skiljer dessa arter åt på det planet ?? Antar att de Patrik och Räkmackan har är av samma genetiska stam ?
vi har samma stam, jag tror inte det är några problem så här i början, men på sikt är det säkert bra att få in lite andra kardinaler i den svenska stammen
Både mina och Räckmackans kardinaler kommer från ett enda par. Har inte varit några problem att odla vidare på ynglen. Helt klart ska det in nytt blod i stammen ändå.
Hilsen,
/P
Hur f-n fixar vi det då ?!? :? 
Med tålamod…
Under oktober kommer det möjligheter för mig att hitta en del skoj saker, och jag har ögonen öppna för fler kardinaler.
Hilsen,
/P
Trevligt !!
Jag väntar med spänning !!