Sulawesi

Tyvär så är jag inte till nån hjälp, har inte ens läst tyska.
Försökte översätta sidan med hjälp av Google med det gick inte. :frowning:

Engelska: http://translate.google.com/translate?j … e0=&swap=1

Svenska: http://translate.google.com/translate?j … p=1&swap=1

Tack så mycket! :smiley:

Härliga översättningar…“vita aktier” och “befälhavare” :lol: :lol:

Jag kanske kan hjälpa till? Uppvuxen med tysk salami och öl. Håller själv på med att leta kardinalräkor. Ska genast kolla sidan. Säg bara till vad jag ska översätta.

Ingen som har eller vågar sulawesi ? Vill ha mer info…

Hej! Hur går det med ditt sulawesi-sökande ?

Jupp, det går kardinaler i lokalen. Inne på femte kullen nu, men det blir inte särdeles många per gång. Upplever dem som intelligentare än andra räkor, de har definitivt koll på dig. Skygga och snabba som Sören. Hög temp, högt pH, gott om gömställen samt inte rengöra för mycket. Är detritusätare om jag greppat det rätt. Jag matar ibland med skiten från mina Moina-burkar, och det kastar de sig över… :wink:

Lurar på att testa fler varianter av Sulawesi, nu när en verkar funka. Om någon sitter på Harlekin, Poso red eller någon annan variant från Sulawesi så skicka PM.

Hilsen,

Patrik

Kul att höra att det finns folk i Sverige som lyckas odla Sulawesis.
Hur hög Ph och temp. har du?

:smiley:

Är nog mest en slump, men det blir yngel av det. Har pH runt 7,5 och ca 25-26 grader, ibland varmare. Har svårt att säga exakt efter som karen de går i är kopplade till ett system på ca 5 kubik, så det kan variera lite med värdena. Misstänker starkt att det skulle gå ännu bättre i högre temp och högre pH. Ville gärna ha fatt i fler arter nu när en funkar, men det verkar som det inte är särdeles många som har dessa. Månne drar jag till Hamburg snart, vet att det finns folk därnere som lyckats odla andra Sulawesi. Men, men - jag ska inte säga för mycket, beror på hur kontakterna utvecklar sig.

Numera har i vilket fall räkmackan också Sulawesi, så vi håller tummarna för att han fixar resten. :wink:

Hilsen,

Patrik

peppar peppar än går det bra :slight_smile:

Går det ricktigt bra så har du nog en blivande kund här, på dom oxå. :slight_smile:

Smäll upp några bilder på akvariet :slight_smile: Och självklart räkorna.

jepp det kommer efter midsommar :slight_smile:

Låter fint, ffa med tanke på de tidigare erfarenheterna… varmt skratt Får se om jag kan fixa lite bilder jag också, men det är verkligen inga granna kar. Jag satsar helt på praktiskt istf snyggt. :wink:

Hilsen,

P

Härligt att det är några som vågar!! Oxå snart sulawesi-håller på att bygga om mitt ena 54 liters,korallsand och mycket lavasten,siktar på ett högt kh och ph runt 8,temp på 28… 8)

Hittade en länk med bilder på hur det ser ut i Matano-sjön.

http://equator.web.fc2.com/indonesia-su … matano.htm

Coola bilder! Nån som har en susning vad de e för växter på bilderna ? Eller vad kör ni med för växter -Patrikmalmo-Räkmackan ? :?

riktigt bra bilder, kul att få se lite hur dom lever i naturen och omgivningarna runt sjöarna , jag kör med mycket kalksten och fin ljus sand i mitt sulawesikar, på ytan riccia fluitansmossa och i bakkant Taiwanmossa, håller på med en film som kommer publiceras så fort tiden räcker till :slight_smile: