Sulawesi snäckor

För snäcknördar, såg att imazoo har ett par sorters snäckor från Sulawesi på sin lista. Påminner om Malaysiska sandsnäckor, men det fanns ingen uppgift om hur stora de var. En hade gul “kropp”.

Roligt. De med gul kropp skulle man vilja ha. Undrar hur mycket det kostar att beställa hem de från Södermalms.

Såg idag att de hade Sulawesisnäckor i BrommaZoo. Minst 4 sorter. Köpte själv 3st gula.

Vad fick du betala per st?

De kostade 39kr styck.

Bild på skönheten…

Den snäckan ser giftig ut :))
Värt varenda krona!

Undrar om de kan gå med snäcklekare från tangayika?

Ganska roligt å kolla på. De ser väldigt klumpiga ut med deras långa skal. Den på bilden är runt 6cm stor.

Oj vad vacker den är :shock:

Dem här är de sorter jag tyckte jag såg att de hade i akvarierna.
Det fanns alltså tre olika sorters gula. Den ena såg ut som min, men med ett annat skal. Sedan fanns det en som hade helgul kropp.

Var förbi Bromma zoo nyss och det finns fortfarande snäckor kvar. Jag såg dock inga av din sort Johnny, och personalen hade lindrig koll :? //Eva

De låg tillsammans med den andra gula. Jag tyckte iaf mest om den sorten jag köpte, de andra var bara sådär. Den som ser ut som en sten läste jag nånstans att deras ungar inte får sån skal. Annars hade jag köpt mig ett par sånna med.

Läckert! Jag har gått och lurat lite på dessa, men inte beställ några ännu. Jag funderar över hur det klara akvarievattnet hos mina CR (ph 6.5, KH 0-1, GH 2). Hur fungerar dom hos dig? Du kanske är villig att köpa några extra och skicka efter ett tag?? :roll:

Hur går det med era sulawesisnäckor?
lever dom? förökat sej?
är isåfall 1:a snäckköpare :slight_smile:

Lyckades hitta 2 små gulingar. Jätte söta…

Grattis! :smiley:
Då går dom alltå att föröka i akvarium, va skoj!
är någon till salu?

Kommer nog inte bli några till salu tyvärr. De verkar växa extrem långsamt också.
Hittar du inga hos din lokala affär? Kan de inte ta hem från Imazo?

Snubblade över en länk som jag hitta på shrimpnow som handlar om de häftiga Sulawesisnäkor.

http://www.allesumdieschneck.de/html/ty … glish.html

Och för de som är dåliga på engelska (Eng => Sv genom google):
http://66.102.9.104/translate_c?hl=en&s … s0qF_qZs3A

bra sida tack :smiley:

Hittade tre små gula sulawesisnäck yngel(eller vad man kallar dem) när jag bytte vatten idag, jättekul för mina stora sulawesisnäckor har dött en efter en…

Hur har det gått för er som köpt dessa snäckor? Är de tåliga så att man kan köpa dem till sitt räkkar eller måste de ha speciella värden för att överleva och föröka sig?