Sulawesi räkor

För de som har missat nyheten så kan ni läsa lite kortfattat om dessa nya räkor här:
http://www.planetinverts.com/shrimp_from_sulawesi.html

Blev inspirerad av Kjells tråd på zpet så jag startar en här med.

Hur många är sugen på att skaffa dessa räkor?
Själv är jag jätte sugen men då betyder det också att jag måste fixa upp fler kar, de kar jag har är survattensakvarier men alla Sulawesi räkor verkar kräva ett PH på 7.5 eller mer och ganska hårt vatten.

Kikade även runt i tyska webbutiker och billigaste räkan kostar ca 30€ (Cardinalshrimp) och dyraste kostar nästan 60€ (Spongicola aka “Freshwater Harlequinshrimp”).

JÄTTESUGEN!!! Men som du säger. Man har redan innevånare i alla karen som gillar annat ph. Sen kan man väl kanske vänta tills priset blir bättre. Ifall de nu skulle vara känsliga och dö för en.
Inte för att det är roligre när de är billigare om de gör det, men ändå :slight_smile:

Kommer nog också vänta ett tag å se om de är lätta eller svåra att hålla.
Sedan kommer det ändå dröja ett tag innan det nya akvariet är igång.
Alternativet är väl att göra om ett av akvarierna.

Jag tror säkert det är någon som inte kan hålla sig. Så får man inte rapporter om hur det går förhoppningsvis.
De är verkligen otroligt vackra. Kommer att kräva lite pyssel med vattnet dock ju. Med de “vanliga” räksorterna är det ju bara mer eller mindre alkottar för min del :slight_smile: Men då ska man både får det hårt och basiskt…

får jag bara tag på några så har jag snart ett 240L att ha dom i

Vad kul! Håll oss uppdaterade.

Visst är dom riktigt tuffa, men jag föredrar nog räkor som vill ha lite surare vatten.

Jag har mejlat till “Mimbon” för att få lite mer info och höra om de ev säljer till privatpersoner om man får ihop till en tillräckligt stor order.

Jag såg att Ryan säljer dem i USA nu… Har dock ännu inte fått räkorna från honom som jag betalade den 11:e så med honom blir det inte fler affärer:(

Fick svar blixtsnabbt de kostar c:a 20 euro styck direkt från dem, de har flera sorter viltfångat till salu, så då kan man bara ana vad de kommer att kosta i handeln…

Frågade du vad de tar för spongicola?

Hmm, kanske man ska avväckla sitt malawi kar och skaffa ett gäng sulawesi.

19.90 euro/st.

De häftiga Kardinalräkorna kostar 17.50 eller 15.00/10 st eller 12.95/30 st

Bra priser ju. Kanske man kan fixa ihop ett stort gruppköp här på redbee.

Jag skulle absolut vara intresserad av ett saminköp, men det blir ju rätt krångligt när man inte bor så nära varandra =)
Jag var iaf på Zoomässan idag och dom hade tagit hem Sulawesi-räkor! :smiley:
Dom har “bara” :wink: dessa två sorter:
http://www.planetinverts.com/IMG_4844.jpg
http://www.planetinverts.com/IMG_1513.jpg

Han jag pratade med sa att dom säljas för ca 400kr/st men det var nog inte helt säkert. Jäkligt läckra var dom iaf!! :smiley:

Wow… de är jättefina men väldigt dyra. Skulle vilja köpa några men kommer säkert att avstå efter mitt senaste inköp av räkor… Inga överlevde förra hösten =(… Suck

blir det ngn sambeställning?

Tycker Cardinalen är snyggast. Gillar när de plockar med sina armar, ser ut som om de har vita handskar som går upp armbågen :slight_smile:
Är det någon som har en sulawesi och kan berätta hur de fungerar ?

Jag funderar lite på att starta ett nytt räkkar åt dessa och ha en del snäckor också. Kan tänka mig att snäckorna kommer fungera mycket bättre med lite högre pH också! 7.5 är väl isf vad jag skulle ha i karet.

Jag har läst att vattnet där Sulawesiräkorna går är mjukt och basiskt, samt varmt.
Typ 8,3 ph, 3 kh och 4,7 dh och 30 grader varmt. Det verkar lite häftigt.
Jag är inte helt säker på att siffrorna på vattenkemin är helt rätt, men rätt nära. Men man vet ju inte hur mycket variation de klarar, kanske är de väldigt tåliga, eller så är de känsliga. Vartefter folk skaffar dom så kommer det att dyka upp mer fakta om vad dom egentligen tål.

Det verkar extremt! Jag förknippar hög ph med hög kh, hur skall man kunna få till detta vatten?
vill ju inte ett akvarium fullt med tillsatser!