Sulawesi, kardinaler

Häpp!!
Plåtade snabbt häromdagen, så här kommer en kass bild på fader och en son. Bilden är faktiskt väldigt mycket “kardinal”, visar hur skygga de är. Sitter gärna under någonting. Händer att jag inte ser de vuxna ens i ett kalt 10 liters kar.

Hilsen,

P

Asballt !
Synd att dom ska vara så skygga… dom är ju verkligen otroligt snygga !

//Johan

Håller med dej Patrik, dom är riktigt skygga, mina visar sej aldrig ute på öppet vatten :frowning:
trycker bara under stenar,pumpen. Ibland kan man se en räka ca 10 cm från pumpen men när man närmar sej karet försvinner den snabbt tillbaks. Ska trycka in ännu mer flytväxter så ljuset blir mer dämpat och ordna fler små grottor med öppningarna framåt.

Hur är det med ungarna? Är de lika skygga?

Ja, det är lite synd med skyggheten. Vet inte om andra Sulawesi är lika skygga, får se om jag får fatt i fler. Fascinerande ändå att de har sådan koll på rörelser utanför karet. Mina kan vara framme när jag kommer ner i lokalen, men drar sig snabbt tillbaks när det börjar tändas upp. Ungarna är ännu värre med skyggheten, första kullen såg jag bara en enda av i lång tid. Satt i taket på en grotta och syntes enbart med hjälp av ficklampa. Småttingarna har en fantastisk förmåga att använda även minsta lilla skrymsle att gömma sig i. Räcker med kanten på en knäckt blomkruka…

Börjar undra om inte ljuset är rätt viktigt för dem, eller snarare frånvaron av ljus. Har inget ljus över mina burkar. Låter som bra idéer, Janne. Samtidigt så har de ju överlevt, fint så långt!! :wink:

Hilsen,

P

Funderar på en typ av avskärmning av lysrören så det inte blir “direktljus”,just belysningen verkar det va en del som har funderingar på ,även på de utländska forumen… :slight_smile:

I går när ljuset släckts i karet och det var mörkt i rummet smög jag fram med ficklampan :twisted: och lyste in till dom :)och jäklar vilken fart där va, helt annan fart på dom än under dagen, dom simmade lika mycket som Crystalräkorna när det är parning på gång, och dom verkade inte bry sej alls om ficklampans sken!

Då kanske det är bättre med att punktbelysa akvariet så de har vissa partier som är mörka.
Tänkte på LED-lampor. Energisnålt och fint…

det kan nog funka,får prova mej fram

Åh, fan, då är jag inte snett på observationerna i allafall!! Gött att man inte är för rostig!! :wink: Har inte läst mycket om kardinalerna på utländska forum, mest testat mig fram själv (och haft en del tur kan jag se i efterhand). Ett enkelt sätt verkar vara att skaffa lokal för X antal tusenlappar, skippa belysningen och mata med skit från moinakulturer. Då blir det yngel!! :slight_smile:

Hur jag kom över föräldradjuren är faktiskt en bra historia. Såg kardinaler för första gången på en Tysklandsresa med MAF, men de kostade för mycket för min smak. Döm om min förvåning när jag såg ett gäng i en lokal akvariebutik. Frågade vad Sulawesiräkorna kostade, och fick till svar:

“Vad sa du att dom hette? Vi har fått in dem som neontetra!!”

Priset landade på 30 kr styck, så jag köpte alla sex. Brukade allvar och körde dem i ett kyligare kar, som verkar funka bättre med många räkor. De troppade av en efter en. Läste på lite om Sulawesisjöarna, och insåg att jag var på fel spår. De två sista åkte rakt in i varmaste hörnan, och för EN gångs skull hade jag tur. Det var ett par. :wink:

Hilsen,

P

Ett par kardinaler :shock:

Källa: http://www.eyny.com/viewthread.php?tid=3519387

De var ju inte direkt skygga - eller så är det så många att de helt enkelt tvingas fram?

Hilsen,

/P

Oj! :shock:
Gud vad fränt :slight_smile: tänk om man kunde få det
att se ut sådär här hemma.

:smiley: :smiley: ser ut som ett gäng räkor och ett nystan fiskelina i karet. coolt!