Sulawesi akvarium med Kardinal shrimps!

Här kommer en liten film från mitt 31 liters Sulawesikar
Klicka på HQ för bättre kvalitet.

[youtube:2x20seh7]http://www.youtube.com/watch?v=iFzJmR2teFQ[/youtube:2x20seh7]

De ser så himla häftiga ut med deras vita klor. habegär

Vill ha vill ha vill ha! :smiley:
Så himla fina.

Riktigt snyggt !! Bra filmat oxå ! Hur går det “Bergman” - skymtar man ett å annat yngel i filmen eller har jag fått

hybris ? :slight_smile: Va e de för rör som du har liggandes på botten ? Bra jobbat !!

Ser jag en räka med rom eller ser jag i syne?

Jo, tyckte jag såg en också. Runt 1:30.

Jag höll på att ångra mig, såg att det var en med rom redan när Janne fick dem… :wink: …annars är det ruskigt svårt att se någon rom hos dem, de är så kraftigt färgade att man inte ser genom skalet ens med ficklampa. Svårt att se någon fläktning heller, vilket brukar vara ett säkert tecken. Men setupen verkar bra, och vi försökte så gott det gick att hitta jämna par så det kommer säkerligen. Könsskillnaderna på dessa är dock lurigare än med andra räkor. Syns dåligt innan de är vuxna.

En grej jag läst någonstans som jag blev påmind om här, är att de verkar uppskatta snäckor i karet. Hos mina går det posthorn, men det blir ju bättre med Sulawesisnäckor som Janne har. Grottorna tippar jag är filtermakaroner, har sådana i många kar där det går räkor. Ger mängder med utrymmen, skrymslen och vrår.

Hilsen,

Patrik

Haha. ja du har nog lite hybris för några yngel har jag inte sett än :slight_smile: , ang rören är det som Patrik skrivit, Eihems filtermakaroner, tror det kan bli fina gömställen för kommande yngel, (ett tips från Patrik)
En sak som också är väldigt skoj är att kardinalerna inte alls är lika ljusskygga som förra veckan, räkorna verkar ha vant sej vid ljuset nu, dom har ju gått nästan helt utan hos Patrik så det är klart positivt att dom är framme mer nu. Som ni observerat är det en hona med rom som syns i filmen, och i går kväll var där 2 honor till med rom :slight_smile:
om ni kollar noga så syns även några sulawesisnäckbebisar.

Trevligt med fler som går med rom!! Lurar på att sätta upp ytterligare kar med kardinaler nu när de verkar funka här. Bra observation med ljuskänsligheten också, månne ska jag testa dem i ett kar med ljus också. Fast det har inte hög prio just nu.

Hilsen,

P

Sätt upp fler kar!
Coola räkor, men de flesta väntar nog fortfarande på akvarieodlade innan de vågar skaffa.

Jo, det är på G. Får se om jag hinner med det idag. Jag och en polare gjorde en observation igår angående könsskillnad på dem - verkar som om honornas nedersta rad med vita markeringar har ett eller flera streck. På hannarna är det enbart prickar. Har inte hunnit kolla igenom alla burkarna än, men stämmer detta blir det ju busenkelt. Samma som på Amanon, nästan.

Hilsen,

Patrik

3 kardinalyngel siktade i dag :slight_smile:
ska se om jag kan filma in dom ihop med en vuxen i kväll.

Låter fint!! Kan du se tre så är det minst tio i burken, förmodligen fler. Här har det blivit minst två nya kullar sen sist, så det är bra att denna jämrans värme kan utnyttjas till någonting. Andra saker i lokalen har blivit aggro pga värmen, så jag har tappat en del verkligt nice saker. Surt!!

Nå, ställningen är nästan klar, ska målas en sista gång och så ska det upp ett gäng kar. Snart blir det hembesök!! :wink:

Verkligen grattis till småräkorna, det var du värd efter sju olyckor och sju bedrövelser!! Själv har jag ju inte helt koll på vad jag gör, jag bara vet att det funkar.

För övrigt har jag spanat på mina egna räkor mer, och det med enkel bestämning av könsskillnad funkar inte. Ett flertal av vad jag ser som honor har inga smala linjer what so ever. Surt det också.

Hilsen,

P

Ja dom är verkligen små, typ halva storleken jämfört med nya Crystal yngel :slight_smile:
det är bra med sulawesiräkor i dessa högsommartider.
Jag målade min ställning med plats för 6 st 30 liters kar i förra veckan med.
Så det blir plats för lite nya sorter framåt hösten
Ang könsskillnaderna tycker jag det syns tydligt på mina 6, fast jag är ju ingen sulawesi profesor
som du :wink:

När de blir större, dvs fullvuxna, är det lätt att se könsskillnad på dem, men när de är halvvuxna tycker jag det är verkligt svårt. Enklare med de andra räkorna.

Mm, vi får samplanera en liten tur när ställningarna är klara och värmen lagt sig. Vore najs att testa fler arter.

Hilsen,

P

Läcker musik! :mrgreen: