Ska starta ett Cocoon 1 akvarie denna veckan. Planerar att ha gula räkor. Eftersom mitt pH ligger på runt 8 och räkor föredrar runt 6.5-7 vill jag sänka det. Jag kommer inte använda Co2 i ett så litet kar (om det inte finns nån bra lösning?) som annars sänker det, så vad finns det för subtrat som sänker pH lite? Helst något som finns i de flesta akvrariebutiker eller som är lätt att beställa hem för dom.
mangroverötter är bra ph sänkare
Ja, får se om jag kan få plats med någon liten bit. Det är ju inget stor akvarie, men jag kanske kan byta en av stenarna mot en mangroverot. Men gör en så liten bit så stor skillnad? Alltså att det kommer ner i dom värdena jag vill?
Annars funderar jag på att beställa nåt online, för det finns nog inga lokala butiker med ph-sänkade subtrat.
Funderar på antingen ADA Aquasoil eller Oliver Knotts Naturesoil. Men jag är osäker om Naturesoil sänker så mycket, nån som vet? Och var kan man få tag på Aquasoil, Aquaessentials fick ju ta bort sitt…
Jag upplever att även små mangroverötter gör stor skillnad i små kar, även löv av bok, ek sänker ph värdet.
Var bor du?
Malmö
zoogiganten i Lomma har phsänkande substrat
Okej, vet du märke och pris?
jag har köpt Fertisoil från Aquatic Nature, men kommer inte i håg vad det gick på
Fertisoil verkar ju bra. Ska åka dit imorgon och kolla. Tack för tipset
Mitt kranvatten mäter 8.2 i PH, och det är ingen fara för gula räkor.
Jag hade inte brytt mig om att sänka det om jag varit du, mer än att ha i nån mangroverot. (eller löv)
Okej, får se hur jag gör imorgon. Beror på priset.
Håll oss uppdaterade…Lycka till!!
Fertisoil hade dom på Zoogiganten. Men dom hade endast 5kg för runt 450kr inne. 5kg är lite för mycket för ett Cocoon 1. Så jag skippade det. Ska köra med Naturesoil istället.
Hej
Jag har fertisoil i mitt crystal- körsbärs kar på 54 L.
Men det sänkte inte ph´t speciellt mkt, jag trodde att det skulle
vara stor skillnad men det är det inte hos mig.
Tror det ligger strax runt 7, men mina räkor trivs och förökar sig
iallafall. Jag har även 3 mindre mangrovrötter där i.
Hos mina gula har jag bara vanlig svart sand
( för att det är snyggt till gula räkor ) och en stor redmoore rot
och en massa mossa.
Ph´t hos dem är nog runt 7.3 även dem förökar sig.
De enda kar som har hyfsat lågt ph är hos mina krabbor,
däri ligger det en stor mangrovrott samt att de hela tiden
äter på den så vattnet färgas hela tiden och sänker troligtvis
ph´t. Har en massa körsbär hos krabborna och de lever och förökar sig :lol:
Mvh Wilda