Jag sitter och funderar på vad jag ska ha för substrat i det minsta karet (48 l) eftersom jag ska göra om det och byta “golv” och jag behöver hjälp. (Har sand idag men vill flytta över den sanden till ett annat akvarium och ha svart/mörkt substrat i detta, den nuvarande sanden är knallturkos… )
Innehåll blir en större rot, några växter och mossor.
Invånare är en liten grupp röda Sakura, två Ancistrusjuveniler, ett litet stim Pärlrasbora och några Kuhliijuveniler. Tanken är att ytterligare en lämplig räksort ska flytta in så småningom när jag känner att jag är redo och att karet är helt stabilt och funktionellt.
Yngel ska trivas, både fisk och räkor.
Jag försöker läsa om soil men vet inte om det är något som är vettigt/lönt/ett måste, för mig.
Jag bor i Helsingborg - vi har medelhårt vatten (ca 6 dH) och pH på ca 8.
Skulle soil vara ett vettigt alternativ för mig? Varför/varför inte? Förklara - jag försöker förstå mig på det här
Jag vill begripa, inte bara göra. Alternativ om det inte är det bästa?
Kuhlii och Ancistrus gräver ju runt i bottensubstratet, det kanske är relevant i ekvationen.
Pärlrasbora – Stimfisk som gillar ph 6,5 - 7,5 allätare och köttätare som bör ges små levande/fryst föda. Nackdel då du tänkte ha räkor. Fördel, om du inte bryr dig om att räkorna förökas alt försvinner helt. Fast då skulle jag gå på Amano räka ist, funkar kanonbra som städare, om det är det du hade tänkt ha räkan(orna) till.
Soil – Nackdel när du har grävande djur som rör upp botten. Fördel ph sänkande och bibehåller sin färg bra.
Substrat – Fördel att det fungerar till de djur du listat. Nackdel är att det finns ”färgad” svart substrat som är olämplig att ha då gifter lakas ur substratet. Nackdel, välj med omsorg och tro inte på fin butikens ord att ” de är inga problem”.
Sjösten – Fördel är att det är ph neutralt för de mesta och finns i de flesta storlekar och färger. Passar dina djur och du kan på sina ställen fylla med ex. blästersand (från ex jula a´59:- 25kg) och täcka med sjöstenen på de ställen du vill plantara växter m.m.
Jo jag vet att Pärlrasbora är allätare men har hört av många att de funkar hyfsat med räkor då de sällan går på de vuxna (en vuxen räka kan lätt vara större än firren…) - att de tar lite yngel är helt okej för min del, jag har svårt att tro att de tar alla om de är välmatade och mätta och räklingarna har gott om plats att gömma sig på Men OM jag skulle märka för stort svinn i räkor är tanken att de flyttas över till annat kar.
Jag vill inte ha Amano nej, jag ska ha yngel på dem, först och främst som “nöje” för mina Axolotlar…
Men som sagt får jag dela på dem om fiskarna får för sig att äta upp alla räkorna för mig.
Ja jag funderar fortfarande på det med soilen Vill egentligen ha det men vill inte ha en stökig, grumlig tank heller…
Finns det ingen soil som är lite “tyngre” och inte yrs upp lika lätt att grävglada malar och Kuhlii?
Färgad sand har jag idag (korkad tanke när jag skaffade min första Axolotl) men den är på väg ut för att den är så gräll och jag börjat uppskatta “less is more” mer och mer istället för “glada” kar. Men den är gammal och vältvättad vid det här laget så den känns lite tryggare iaf, tills jag löst vad jag ska göra med det lilla karets utseende och uppbyggnad…
Sjösten vet jag inte om Kuhliin hade uppskattat, då har de inte lika bra möjlighet att gräva ner sig ordentligt. Är inte blästersand skadligt för deras “hud” eftersom de lever i gruset, det är väl rätt vasst?
Jag är ändå mest inne på soil om det bara finns någon sort som är iallafall aningen mindre benägen att yra runt…
Du har ju kulii i karet då är inte soilen lämplig sen vill inte sakuraräkor ha surt vatten och med soil hamnar Ph på 6 det är lite väl lågt, finns mörk granitsand men det är lite röd granit i den med men passa dej för färgad sand bara det måste vara naturligt.
Galaxyrasboran är ett matvrak den lär inte röra några vuxna räkor men de tar det mesta i yngelväg och de håller gärna till i nere vid botten, mätta fiskar vet i fasen om det är någon firre som någonsin är proppmätt tycker dom alltid är hungriga jag:)
Jag hade ett stim med Galaxy med körsbärsräkor men jag såg aldrig några räklingar i det karet dom sopade rent totalt men vad gjorde det Galaxyn är ju en väldigt vacker liten fisk:)
Jag hade som barn kulii i ett kar och där var bara sjösten det funkade väldigt bra dom försvann ner i botten som ingenting, ibland såg man ingen av dem på länge men när man skulle göra storrengöring i karet som man gjorde på den tiden så hittade man dem nere i sjöstenen tjocka och mycket större än dom va från början:)
Kulii tar mycket gärna mask som enkyträer så jag skulle tro att de även kan ta en och annan nykläckt räkling med.
Beror inte slut-pH;n på vad man börjar med? Helsingborg har 7,9 - 8,1 i pH ungefär.
Jag har ingen aning
Ja, jag vill inte vara utan Galaxyn, de är så vackra - blivit min absoluta favorit omedelbart
Men vi får väl se om de får bli förpassade till ett annat kar så småningom då
Hmm, ja kanske Kuhliin kan ta någon enstaka men på de allra flesta verkar det som om deras räklingar får vara ifred. Jag har ändå ett par mycket små räkor där i, som spatserar rakt över Kuhliina utan att tveka.
Men å andra sidan är Kuhliina juveniler fortfarande, små daggmaskar i stort sett
Vi får väl se vad som händer
Jag ska se om jag kan rota rätt på mörk sand någonstans i någon butik - hittar bara färgade :S
Nej det går ner till 6 det är det som är bra för survattensräkor som CR, CB och kompani, Sakura som är en heltäckande färg på Körsbärsräka enkelt förklarat vill ha ett Ph på 7,5, soil passar inte alla räkor tyvärr så enkelt är det:)
Jo, givetvis vet jag att Sakura är en grad, inte en art
Jag trodde att det sänkte en viss mängd och att resultatet berodde på ursprungsläget. Men då vet jag det.
Fast det anges egentligen ingenstans att körsbär vill ha just 7,5 - alla källor jag har hittat när jag letat tidigare säger i spannet mellan 6,2 till 7,5 - med den senare siffran som maximum.
Så sänka mitt pH måste jag oavsett metod. Men om nu soil sänker till en så specifik nivå så får jag väl göra det med naturpreparat som löv och kottar istället.
Och all sorts soil sänker inte pH-värdet. Vissa är neutrala och påverkar inte alls. Men som sagt tidigare, soil är väldigt lätt och Kuhlii och malar lär kasta omkring med det väldigt mycket.
Nä sjösten är jätte bra och det fungerar bra som även andra uppger i tråden. Nackdelen är nog att det ”strider mot det estetiska hållet idag”. Vi konsumenter vill ofta ha helt andra färger idag. Sjösten räknas och ses nog mer som old school just för sin spräckliga och något enformiga mode i färg & form idag. Ibland är funktion bättre än de estetiska och valet bör bli där efter i mitt tycke.
Jula´s blästersand, är inte alls vasst då den är så finkornig. I blöttillstånd upplevs den som kompakt men lätt och luftig, just därför går den bra att ha som ett underlager om man ex vill plantera marktäckare som HC, Glosso eller andra växter som har svårt att sätta sig i ren soil.
Varför inte "urvals odla” sakuras i ett annat kar, och sedan lägga över de du valt bort i detta kar, jag räknar att spill är spill liksom här? Min erfarenhet av räkor och fisk ihop är att all fisk väljer räkyngel och fiskyngel framför övrig foder, större räkor klarar sig bättre p.g.a. munstorleken på fiskarterna. Övrig foder blir bara bonus och fisken kan bli fett och go om buken, vilket inte är bra för våra fiskar.
Den bästa kombinationen jag lyckats med är Amano tyvärr, det finns ingen tulpanros i verkligheten heller, så funktionen fick förtur över det estetiska i mitt val.
Ditt problem verkar vara. Högt ph från början, fiskar och räkor samt i viss mån de estetiska vi alla berörs av, dessa löser du genom kloka val.
Jag gillar sjösten, jag tycker att det är fint Men jag tycker att räkor syns sämre mot det. Jag har själv inte haft det till något akvarium sedan jag var liten och funderade därför på om det verkligen var behagligt för en Kuhlii. Övriga invånare lär inte tycka illa vara. Men mörkt substrat framhäver ju onekligen djurens färger och gör att de syns bättre rent allmänt.
Rådasand tycker jag är vacker så den kommer jag antagligen att skaffa till något av karen. Det kanske får bli det i detta karet också om jag inte kan hitta någon mörkare sand.
Blästersand skys som pesten inom Axolotl-hållning då den anses riva och skrapa deras hud, det var därför jag undrade hur man såg på det med fisk som krälar i sanden :) Själv har jag aldrig testat.
Axolotl har tunn, känslig hud med ett fint slemlager och de flesta som testat blästersand säger att den river upp deras hud. Det är ju trots allt just bläster, som ju blir vasst. Men klart, är den så finkornig så måste ju skärvorna vara mindre.
Kuhlii har ju väldigt fina fjäll som skadas lätt så man ska ju inte ha grus med dem - därmed tänkte jag att bläster nog är olämpligt också. Men det kanske inte är så vasst om det nu är så finkornigt, Julas.
Jo det är väl sant som du säger med räkorna, spillet kanske blir lite väl stort… men nu har jag skaffat två nya kar i det senaste så jag får nog vänta i alla fall ett litet tag. Tills dess får de vuxna gå och lalla tillsammans med fiskarna så får väl ynglena stryka med då :S
Jag har Sakura (orange) i ett annat kar också, där går bara algätare, så då får jag satsa på dem så länge.
Håller med, gjorde om mitt hörnkar som bara innehåller 40 + red sakuras just nu, där jag blandar 75kg sjösten och en påse Ebi gold shrimp soil framtill. Funkar detta bra för söttvattenstång och glosso, utan att tillsätta co2 och pmdd så blir det en påse till.
Inte jag heller, behåll din goda tumregel här. Mitt tips var mer tänkt för att fästa växter på några ställen.
Hittade faktiskt svart kvartssand på Arken Zoo idag, men eftersom jag slösat hisnande summor på akvaristik på sistone så fick det bli det mer ekonomiska alternativet med Rådasand (den finkornigaste)…
Lade soilen på hyllan till nästa burk, som får bli med endast räkor så att de inte rör till substratet.
Tack för hjälpen, ni som svarat