Strömt vatten?

Har precis ny då bytt akvarium till mina räkisar. Det var ett jäkla drag i pumpen! (Fluval 1plus i 28 liters tank) Gillar räkisarna lite strömt vatten eller måste man försöka strypa det på nåt vis? Har samma pump i min 40-liters och där är det inte alls samma drag. Den kanske lugnar ner sig så den kleggat igen lite?

Mina Crystals funkar fint i strömt vatten :slight_smile:

Jag petade ner pumpen lite lägre ner i akvariet så verkade det bli lite lugnare, men jag funderar på om syresättningen vattnet kanske blir lite sämre då istället. Knepigt nåt här! :wink:

Sitter det inte en liten “stryp” bricka vid pumphuvvet ?Det gör det på min Fluval 3:a,som går att justera flödet med :?

Nä stryp finns bara på 2, 3 och 4, inte på ettan tyvärr :frowning:

jag har kört 1an som den är i ett 30 liters med Crystals och det funka fint, det enda jag gjorde var att plocka av bottnen på själva pumpen så skummgummifiltret blir tillgängligt för räkorna, dom hittar både in och ut :slight_smile:

De har slutat gömma sig nu utan pilar omkring så fint så. Fast ynglen som åkte med har jag inte sett till tyvärr. :frowning: Det var tre kampfiskyngel. Och så kramade jag ur gamla filtret i det nya karet så det är lite dimmigt nu! S Och så fort dimman lagt sig så saboterar jag det hela genom att skaka på javamossan eftersom den just nu ser ut som ett igenkleggat filter. Den samlar upp en hel del den…

Ellda demonstrerar vad räkkaret egentligen är till för. Här ovanpå det gamla.

Eftersom det står på mattes skrivbord är det till enbart och enkom för mig att sova på!

Det nya har fått bakgrunden fastsatt och väntar på grus, vatten och invånare.

tog fram kameran

Precis släppt i räkor, vatten och kramat ur gojset ur gamla filtret. Fasen vad skitigt det blev!

Men hyfsat klart efter en stund om man inte pillar på javamossan! Nora, mormor katt, konstaterar även hon att akvariet är ett viloplats för katter och inget annat. Förstår vi varför alla akvarier här hemma måste ha heltäckande kåpa? :wink:

Räkisarna börjar titta fram!!

Kan meddela att mina räkor verkar älska sitt strömmande vatten! Så här mycket har de ALDRIG simmat och hoppat förut! Det är fullt ös med små polkagrisar i karet, skitskoj att titta på! De verkar helt klart ha hämtat sig efter chocken över flytten.