Dags för en ny och uppdaterad tråd!
Hur har ni det i era kar med räkor? Vad gillar de bäst?
Strömt a la storm eller stilla lugn?
Innerfilter/ytterfilter/filterhörn/bottenfilter/luftpump etc
Dags för en ny och uppdaterad tråd!
Hur har ni det i era kar med räkor? Vad gillar de bäst?
Strömt a la storm eller stilla lugn?
Innerfilter/ytterfilter/filterhörn/bottenfilter/luftpump etc
96 liters räkkar samt en ancistrushane med yngel. Gula neocaridina och några crystal red.
Använder filterhörn med rejäl pump, det blir i det närmaste full storm i det karet. . . Relativt nyinsatt och på vissa ställen i karet får räkorna kämpa en hel del, men de verkar rätt nöjda ändå
. Räklingarna gömmer sig i växterna.
96 liters räkkar med röda körsbär och gröna räkor.
Filterhörn med samma pumphuvud som ovan men nedställt. Strömt men ej storm. Här frodas de som sjutton.
96 liters med gröna körsbär, några tigrar och fiskyngel. Sicce shark innerfilter 800 l /timme. Utblåset är konstruerat så att det inte blir någon riktig rundgång i karet, skvätter ut på ytan.Räkorna trivs även här, trots det lugna vattnet.
litet kar, ca 6 liter. luftpump med litet hörnfilter. Nja, vet inte om det beror på dåliga värden eller syresättningen men de trivs inte helt hundra. Ska avvecklas
2*60l luftdrivet filterhörn exakt samma uppbyggnad ett med gröna och ett med blue pearl, bp förökar sig som satan men de gröna har jag inte sett några yngel från bara honor med rom.
3*20l luft drivet bottenfilter ett med soil som filtermedia däri finns det ett fåtal cr blandade grader har precis upplevt min första massdöd där pga klankarselidioti med nya växter från ca 60st till 6st hade precis fått honor med rom men hoppas nu bara att de kvarvarande skall överleva, de andra två har jag ecs i som filter media ett med sakura och ett med vanlig tiger dock verkar det även där som att det inte går så bra tigrarna har jag bara 3 av tio kvar och sakura som nu iofs vuxit till sig och ser friska ut bara 5 av 10.
Börjar tvivla på vattnet i det nya huset i det förra var det aldrig några bekymmer och allt förökade sig utan större ansträngning här funkar inte ens endlers. Det är inte kul när det går segt
Bottenfilter via hang-on filter och Eheims hörnfilter som blåser på bra från två håll. Har aldrig märkt att räkorna inte gillar att det rör sig i karet men vem vet de kanske klagar sinsemellan.![]()
Jag körde ett Fluval 4+ i ett 120 L kar. Riktigt mycket fräs med andra ord. Körsbär och Rainbow förökade sig riktigt bra
Fast det gör de ju nästan alltid!
60l utan filter, körsbären frodas…
Jag har några små 12L kar med AqaEl Fann mini utan filterhyllsa, med spridaren pekande mot ytan och satt på lägsta de verkar trivas bra där, nu är de inte så stora än så de har inte ynglat av sej hos mina CR och CB men mina gröna Körsbär ynglar av sej. Har samma filter fast ett större nr 2 i mitt 60L med Rilisar och de trivs bra och ynglar av sej, samma i ett 25L kar med White Pearl, samma filter som i de små, dom ynglar av sej som sjutton, 110Lmed blaskiga körsbär som blivit röda i det karet har jag en Fluval U2 med utflödet riktat mot sidan för att slippa tornadoverkan, räkorna verkar trivas men de som går i lite lugnare vatten trivs bättre:D