Hej!
Jag är ny på RB och undrar om ni skulle kunna hjälpa mig?
Jag har tänkt starta upp med crystal red igen, vad ska jag tänka på?
Jag har haft de en gång tidigare men har inte lyckats få några yngel. till slut så dog de och jag lade det projektet åt sidan. har nu ett cocoon 3 med lampa och ytterfilter.
Vad gjorde jag för fel förra gången?
Vilken gradering bör jag börja med?
En bra soil som bottensubstrat kan ju vara bra… =)
Sen är det väl igentligen bara hålla lite koll på vattenvärdena, i med lite mossa, se till att pumpen går som den ska…
Blir det inte yngel då så har du antagligen alla räkor av samma kön…
jo, jag hade ett litet akvarium på cirka 20 liter. i det fanns det massor med växter och några guppyyngel. det var inte så starkt ljus. jag matade med fryst artemia och någon slags torrfoder för räkor. pumpen var en fluval 1 som gick dygnet runt. jag köpte 5 stycken räkor, kan det ha varit det som var problemet? kom på det nu. jag har inte kollat vattenvärdet där.
okej, jag köpte något svart kvartsgrus, är det bra? tips på något annat?
hur kollar man vattenvärdena? någon sticka? och hur ändrar man på värdena om det skulle vara fel?
mossa har jag så det räcker.
Hej ! Just kvartsgrus är det flera av här på RB som haft problem med.Skulle hellre rekomendera nån “soil”,är karet på 20 pannor går det ju inte så mycket…
Köp så kallade dropptest,mer exakta än provstickor,typ Jbl eller Sera,fråga i din lokala zoo-butik.Det finns hur mycket matnyttigt som helst här på forumet,bara att flaxa runt å läsa. Lycka till !
Hej igen!
har kollat runt lite och har tänkt köpa soil hos aquamoos, men vilken ska jag köpa? den för växter eller den för räkor? jag har tänkt ha ganska mycket växter och mossa.
Hade tänkt köpa ett foder som heter EBITA breed quattro samtidigt, är det bra eller rekomenderar ni något annat? hade tänkt ha grad A eller B på räkorna.
Kör på soilen för räkor så är du säker, Den innehåller bra ämnen för växterna med.
Det fodret har jag inte testat som du nämner. Annars har vi foder av världsklass här i Sverige på http://www.ebishop.se
De sorterna tycker jag är riktigt bra och dessutom gynnar vi Johnny som står bakom redbee
okej, jag har redan Aquatic natures shrimp excel food.
jag tror jag beställer någon annan på aquamoos när jag ändå beställer soilen.[/quote]
ja den är mina tokiga i själv kör jag med 7 olika sorters foder till mina. bland annat maltabletter som jag mosar till mindre bitar. de äter det mesta
[
ja den är mina tokiga i själv kör jag med 7 olika sorters foder till mina. bland annat maltabletter som jag mosar till mindre bitar. de äter det mesta :D[/quote]
går det inte att göra någon räkmix eller något av ärtor, fisk mm? tror jag har sett några recept på ett annat forum.
och tror någon det går bra med fryst mysisräka? har hört att det ska göra vattenkvalitén sämre.
ja räkmix har jag gett mina nån gång då och då. fast köpt färdig på åleds akvarium broccoli gurka zuchini morötter. bara å koka dem 5-10 min först så äter dom det med