Ena är ett 60x30cm tank där jag tänkt ha CR & CB räkor i tänkte börja med 20 av varje.
Sen tänkte jag köpa ett nanoakvarium för att ha dom lite finare CB och CR räkorna i. Är det rätt tänkt? Att köpa en 10-tal S grade eller likande av varje sort och låta gå där och även flytta över om man får yngel i högre grades?
Nu till mina frågor.
Finns det någon guide om hur man startar upp en räktank? Har googlat och läst lite och sätt att man gärna ska ha haft lite fiskar i tanken några veckor innan. I 60x30cm tanken går det en fisk just nu “Red tail” men ska flyttas till en 520L tank istället.
Han har gått där cirka 2 månader, problemet är att botten måste bytas ut mot [b]Shrimp Soil.
[/b]Och då måste den tömmas ska jag spara vattnet och sedan när jag bytt till Shrimp Soil hälla på 50% och 50% nytt vatten kan det fungera? Även använda andra 50% till nano akvariumet?
Vad mer än PH är viktigt att tänka på för en nybörjare. Tempen har jag koll på tror jag börjar på 20-22c.
Vilka inköp måste göras innan jag handlar räkorna? Mossa? Foder? Speciellt filter?
Har frågan redan kommit upp i detta forum länka gärna till posten eller om det finns nån bra guide för en helt nybörjare.
Helt ny på detta med räkor men verkar onekligen kul
Ska man skippa B-C grade helt ok köra inköp på A grade och S grade enbart eller kan man få fram lite fina räkor av B-C grade räkor?
Jo räkor trivs i alla typer av kar men har stort behov av bottenyta varav kar Nr 1 verkar bäst. Men det var ett jäkla pris på det.
Mossa bör du ha i karet, mest för att de älskar att plocka ibland det. De känner sig även trygga när de får gömslen så att kombinera mossa och rötter är bra. Bottenmaterialet bör vara åt det mörkare hållet. Jag kör Coops X-tra kattsand i alla mina Cocooner. Shrimp Soil har jag aldrig använt så den har jag igen erfarenhet av alls.
Ang ditt VB/byte av bottenmaterial så tänker du helt rätt. Ta hand om en del av vattnet och byt bottenmaterial. Rör inte filtert i samband med detta.
Sen hade jag låtit fisken få gå i karet ytterligare nån vecka.
Jag kör bara Eheims Hang-on i mina kar och de måste räksäkras med nån fin filterpatron på insuget.
Ang foder så ger jag mina både räkfoder samt fiskfoder. De får även vegetabilisk kost.
Börja med låggraderade (billigare) CR/CB, när du vet att de överlever och ynglar av sig satsar du på finare exemplar. Det kan vara knivigt att få till det gynnsamt i karet och då är det onödigt att det är dyra högklassade exemplar som går åt.
Tack för tipsen, redan lite klokare ös på med mer tips om ni kommer på mer saker.
Tänkte köra Shrimp Soild då det drar ner PH jag bor på landet med egen brunn med mycket kalk (hårt vatten) Så behöver all hjälp jag kan få att sänka min PH.
Får bli att beställa lite CB/CR B-C grade och provaköra med först.
Samt några äppel snäckor och guppis.
Ja det lät lite dyrt med första karet men känns så smidigt att ha en box så där och snyggt. Har några tomma kar på en 100L stånde men måste ändå köpa till nya filter osv så kändes lättare o köpa ett komplett.
Är det något man bör kolla upp med vattnet innan man sätter ner räkorna ? PH Något mer? läst nått om andra ämnen man bör kolla upp mins ej vad dom hette men ska man köpa någon slags mätare för att kolla upp andra saker än just PH?
Förslag på hur man ska sänka PH gärna flytande form? Antar att jag inte kan använda mig av PH down som jag använder när jag odlar? Eller går det med Saltsyra tro? Har en 95% 1L saltsyra stånde.
Tar gärna förslag på andra baljor än Nano akvarium med (max 120L ) stora om någon vet nån bra sida där dom säljer.
Jag kör med CO2. :hehe: Ger dig fina växter på köpet. :thumbs:
Saltsyran kan du skicka till mig. Går alltid åt här hemma. Men kan man ha det i akvarie?
Jag skulle ha använt saltsyran till mina hydro odlingar men skippade det i år. Sen tror jag fosforsyra är bättre tror det hette så.
Vad använder du saltsyra till?
Ska kolla upp det där med CO2, sänker det mycket? Mitt vatten är riktigt hårt hade rätt stora problem med att sänka det när jag körde hyrdro odling det bara studsa upp 3 ggr innan jag fick balans på det.
Bor väl fungera att ha i akvarium, i liten dos så klart. Eller är dom jätte känsliga mot salt?
Jag använde saltsyra i svag lösning när jag körde igång och sänkte ph i mitt 500l akvarium. Då hade jag en nybyggd inredning som släppte kalk i början. Men då hade jag min ph mätare inkopplad konstant och tillsatte saltsyralösningen via droppmetod.
Tänkte bara på kar där finns det ingen vettig djuraffär där uppe? Finns 26 liters akvarie där jag jobbar helt paket för 799 det är ju helt okej pris tycker jag med pump,doppvärmare hela kittet. Så får man lägga till Soil aldrig fel att ha Hårt vatten är tråkigt som sagt! Får blanda ut med osmos
Osmos är ett filter som filtrerar ditt vatten!
Filtrerar bort alla salter i vattnet så alla värden nollas så blandar man upp det med vanligt kranvatten så kan man få riktigt bra värden men svårt förklara du får googla dig fram!
Ny fråga som dykt upp vad skulle ni rekommendera för filter till ett 100L kar?
Har nog ganska kasst vatten (egen brunn) om det nu är en nackdel i räkvärlden.
EDIT: Lutar åt ett luftdrivet filter då dom verkar lätta att komma igång med. Något speciellt att tänka på här eller något speciellt märke man ska försöka köpa?
Bitarna faller på plats, stort tack till alla! Spec Wotan.
Nu är en beställning gjord, bara väntandet kvar
Ska e.v inhandla nån rot och mossa.
Tips på bra växter? Ska köra med Shrimp soil i båda karen. Men gärna lite grönt på botten.
Köpte någon alg boll iaf från EBi. Men vad finns det för kul bra som räkorna trivs i? Gärna länk till shop där det går att köpa eller om någon här säljer.