Får se hur mycket jag hinner skriva på detta nu (har en marängtårta som ska dekoreras…) men får komplettera senare isåfall.
Disclaimer 1: Detta kanske har avhandlats tidigare, isåfall ber jag om ursäkt för upprepning.
Disclaimer 2: Jag skriver detta mest för att strukturera upp mina spekulationer och för att jag önskar input från folk med andra teorier eller egna erfarenheter.
Vad jag har förstått så är Crystal Red (CR) och Crystal Black (CB) två färgmorfer av samma räkart (Caridina cantonensis). Förutsatt att räkorna är diploida, dvs har två genuppsättningar -en uppsättning nedärvd från vardera förälder, och inte polyploida (en snabb googling av “Cardina shrimp” + “ploidy” gav inga resultat, får kolla Google Schoolar/andra databaser senare. Om inte någon annan här kan informera? Jag erkänner att jag inte sökt på engelska räksidor) så har vi det enklaste skolboksexemplet av genetic á la Mendel.
Räkorna har två uppsättningar av alla gener och i de celler där de uttrycks får vi svart eller röd pigmentering. Den allelen (genvarianten) som ger upphov till svart pigmentering är dominant gentemot den recessiva allelen som ger upphov till röd pigmentering. Och det verkar som att det är allmänt accepterat att det är just ett locus (en gen) som ger upphov till pigmenteringen (Jfr bruna eller blå ögon hos människor).
En räka kan då antingen ha dubbel uppsättning av alleler för svart (SS) eller rött (RR) pigment (dvs homozygoter för svart eller rött) eller ha en svart och en röd allel (SR = heterozygot, dvs olika pigmentuppsättningar). Jag vet att man konventionellt använder versaler för dominant allel och gemener för recessiv allel, men jag har ostrukturerade tankar i huvudet som vill utveckla detta vidare och tänker spara eventuellt bruk av gemener till senare.
I enkla korsningsscheman får man då att av 2räkor som båda är SS (respektive RR) så får man avkomma som precis som föräldrarna har dubbel uppsättning av respektive allel. Korsar man SS med RR så kommer första generationen avkomma att alla vara SR. De kommer alla att se svarta ut men bär på anlaget för röd pigmentering.
(Parentes: Undrar om den röda genen uttrycks men att produkten maskeras av det svarta pigmentet -som det gör i vissa fall, eller om ena genuppsättningen inaktiveras -som det också kan göra.)
Iallafall, korsar man SR med SR så får man (teoretiskt):
SR X SR = SS, 2x SR, RR
Dvs. 75% som ser svarta ut, varav 2/3 av dessa svarta bär på röd allel, och 25% som ser röda ut.
Fundering 1: Jag tycker att en del CB ser mer bruna än svarta ut. Självklart påverkas räkor av miljön runt om dem (bla vattenkvalitén). Ni kanske har råkat ut för räkor som efter ett tag inte har samma färg som de hade vid inköp, att de ändrat färg vid drastiska vattenbyten eller vid byte av foder etc. Har även läst att deras färg och/eller färgintensitet kan ändras flera gånger under deras liv. Detta tyder på att färgintensiteten delvis beror på en genetisk faktor (främst nedärvd förmåga) men även på plasticitet (en egenskap som är en slags individuell anpassningfärmåga och som, även om den till viss del är nedärvd, till större delen beror på annat än nedärvda gener).
Men om man nu skulle anta att den bruna färgen är genetisk så:
Spekulation 1: (to be continued…)