Sötvattenshummer

Trodde faktiskt först det var en räka (tre par ben), men den saknar ett ben på ena sidan. Tror detta är den största arten Cherax, har en beskrivning i en bok som nämner 60 cm total längd. Lite småbrutal…

http://www.youtube.com/watch?v=CV3zupc2Ns0

Hilsen,

/P

10 liter kokande vatten,salt efter behov,dillkronor ett knippe,20min.

Avnjutes med en klick majonäs eller smält smör,rostat bröd och en snaps eller två !

:evilgrin:  En per person ?   :thumbs:

Med de klorna får man ha två snapsar till varje klo… åsså ett gäng för resten!!

Stor sketans kräfta! :smiley:

Äsch Patrik, sluta sukta.
Jag som är så sugen på ett par CPO.
Smuggla med mig några från Tyskland kanske? :smiley: :smiley: :smiley:

De som är så söta. Varför ska det vara förbjudet med kräftor för grr :cry:

Va är det förbjudet att ha kräftor? Eller är det förbjudet att ta med dom från Tyskland?
Jag har ju spånat på de rosa/blå kräftorna som finns i Tyska webbbutiker :?

Herrejävlar vilken best!!
En sån hade varit grym

Hehe, ja dom är grymt coola :hehe:

CPO:s är otroligt söta, helt sant. Naturvarianten tycker jag är rätt ok också, men inte lika vass. Ska tydligen finnas någon blå dvärg också, men den har jag aldrig sett live. Finns ett bra gäng Cherax från Papua Nya Guinea som är grymt läckra också, men de blir lite större.

Trots sin lilla storlek är CPO:s rätt aggro samt kannibaler. Ska dessutom hållas kallt om de ska funka bra. Temp i naturen kan gå ned till 15 grader. Har jag hört… :wink:

Jepp, kräftor är förbjudet i Sverige. De förbjöd hela rasket med koppling till kräftpesten, innan den akvaristiska boomen med kräftor kom. Du får alltså varken ta in dem eller hålla dem. Jag förstår syftet men kan tycka det är tramsigt i relation till tropiska kräftor. De kan inte överleva i våra vatten, och att de skulle kånka på någon smitta som överlever ser jag också som osannolikt. Däremot ska man vara försiktig med kräftor från Nordamerika, en hel del av dem borde klara sig här (liksom signalkräftan).

Räkmackan, ja… det är en best!!

SKIT OCKSÅ!!! :evil:
Ville ju ha de rosa/blå de skulle ju passa så bra att ha i ett kar i min butik, gissa om barnen hade varit glada under tiden mammor och pappor shoppade loss hihi :mrgreen:

Häftig Hummer/Kräfta :shock: !!!

AMDA,
kräftor offentligt är ingen höjdare… stor risk för att du blir anmäld. I övrigt lägger jag mig inte i kräfthållning, om det handlar om tropiska arter. Nordamerikanska arter kommenterar jag däremot, sedan är det upp till samvetet hos var och en.

Innan jag var fullt medveten om att de är förbjudna så höll jag dock lite olika kräftor. Alla verkar funka likadant, både från min egen lilla erfarenhet och av det jag läst. De är aggressiva mot varandra (kannibaler), tar fisk om de kan och äter oftast växterna. Dessutom expertrymmare. Sammanfattningsvis rätt olämpliga akvariedjur, enligt mig. Men visst, fräcka är de…

Hilsen,

/P

Ja då de inte är godkända att ha så funkar de ju inte i butiken…hmm får fundera på nått annat kul och ovanligt.
Ska tydligen finnas sötvatten rockor med :smiley:

Då får du skaffa stort kar, iaf en kvadratmeter bottenyta och stora öppna ytor till de “små” rockorna;)

Sötvattensrockor är ruggigt fräcka, men jag är helt enig med Sultanen - de kräver plats. Tänk också på att de inte är att leka med, de har finfina taggar på svansen som kan orsaka rejäla sår. Söker du något fräckt så är kanske en Arowana eller Ormhuvuden ett alternativ - de flesta av dem kräver också rätt bra plats, men kan hållas i planterade kar. De kräver också bra täckglas (duktiga hoppare) samt att ungarna håller undan händerna från täckglasen. Lätt att de hoppar i tro på mat, och därmed skadar sig mot täckglaset.

Hilsen,

/P

Ja de “små” rockorna vet jag behöver bottenyta och att de har en svans som gör ont :slight_smile:
Arowana är häftiga men inte riktigt det jag söker heller…ska helst vara nått som barn tycker är lite läskigt men ändå spännande, var därför jag tänkte att kräftor eller rockor vore nått men kräftorna rök ju och rockorna behöver för mycket plats :roll:

Får fundera och klura vidare på nått kul :wink:

Det finns ju “grosarmgarnele”, dvs räkor med klor. Kan bli rätt stora och är inte förbjudna. Kolla t ex på denna:

http://www.1a-wirbellose.de/garnelen-gr … yanum.html

De jag sett verkar nästan alla tillhöra Macrobrachium, och det finns ett bra gäng som blir rätt stora. Alternativ till kräftor, helt klart. Har aldrig haft sådana själv, men de funkar tydligen ungefär som kräftor. Annars kanske krabbor vore något, vet att folk lyckats odla en variant från Tanganyika. Kräver lite utrymme (ett par hundra liter), men verkar i övrigt “snälla” för att vara krabbor (dvs slaktar inte varandra och stannar i karet). Tror däremot inte krabbor funkar bra ihop med växter.

Hilsen,

/P

Dom har jag sett “live” hors Roland riktigt fräcka och absolut ett bra alternativ till kräftor, dom gick dessutom i ett planterat kar så de är nog hyffsat snälla mot växterna