Snigelinvasion

Mitt akvarium har inte varit igång mer än ett par månader och redan är det fullt med sniglar. Jag bryr mig inte riktigt men de är inte så snygga. Utöver det så undrar jag om det kan skada räkorna på sikt? Många snigelskal i akvarier och PH borde gå upp?

Jag antar att det inte finns så mycket jag kan göra men har ni några tips så vore jag tacksam. Brukar det lugna ner sig efter ett tag eller fortsätter sniglarna att öka hela tiden? Jag är förvånad hur snabbt de växer och förrökar sig.

Jag tror det är denna typen av snigel som jag har:

Mm, det är Physa sp. du har. Kända för att kunna föröka sig i en rasande takt. Gör iof nytta i akvariet, men de är inte snygga. En enkel lösning är att köpa några Anentome helena/Clea helena, en rovsnäcka som äter andra snäckor. Hinner dock inte med att ta räkor, så det är lugnt. Bara att plocka skalen efter de döda snäckorna med tiden. Jag är osäker på om de höjer pH, de har ju tagit byggmaterialet till skalet någonstans ifrån.

Hilsen,

/P

Knäpp dom mot rutan ! det blir perfekt räkkäk!

Har dom jävlarna i mitt körsbärskar oxå och jag plockar ett hundratal nya varje vecka till ingen nytta :frowning:
Ska dock snart slänga i 10 anaetoma helena och då blir man väl av med dom.

Har bara 3 såna mysko små rackarne som ser ut som elefantsnabel som jag ska hitta där i först :slight_smile:
Minns inte vad dom heter men dom där som jag fick från dig räkmackan :wink:
Avlånga som ser ut som skalet på malaysiska sandsnäckor men är nåt annat.
Dom vill jag inte bli av med till helenorna :slight_smile:

sulawesi cone snail

du kan ju göra så att du köper helenor som alla andra säger men det finns ett billigare sätt! nämligen att snåla mera på maten som du ger dina räkor så kommer inte snäckorna att sakta men säkert försvinna!
innan jag började dra ner på matningen så hade jag säkert över 100 snäckor i mitt kar men så började jag att mata lite varannan dag och efter ca två veckor så var dom veck!
dina snäckor dvs physa är inte säskilt fina men det gör faktiskt nytta om de inte hittar foderrässter på botten t.ex äter alger! och om de bara äter alger så förökar de sig inte säskilt fort heller så det är ju också ett altenatv!

Lycka till!

Jag såg tips om broccoli eller gurka över natten…för att plocka upp fullt av snäckor precis när det ljusnar eller med ficklampa…

De som har provat säger att detta skall funka…

Räkmackan visade oxå bilder på något jag aldrig trodde fanns… :?

Men det visade sig att det finns snigelfällor. :lol: …ligger på någon tråd här inne…

/N

Har också läst om folk som använt olika sorters grönsaker. En tråd jag såg för väldigt längesen när jag hade problem i mitt 375 liters kar var att “snabbdoppa” ett salladsblad i kokande vatten och sen lägga ner de över natten. Skulle tydligen krylla av dom små liven på de där bladet dagen efter. Själv köpte jag ett gäng praktbotior istället så nu är där inga sniglar, snäckor, kräldjur eller vad man nu vill kalla de kvar :slight_smile: Börjar dock bli invasion i 100 liters där jag har räkor och ancistrus så jag ska prova nåt grönt tror jag.

mm mina räkkar är fulla med dom små kräken :evil: men de fyller ju en funktion i balansen för ett litet ekosystem så de får va kvar å länge de inte blir för många 8)

catswhisker, vad heter tråden om snigel/snäckfällor? jag har ochså lite problem med skräpsnäckor!

Marie_hbg Inläggsrubrik: SniglarPostat: 05 dec 2009, 15:21

Heter tråden…

Men allt om grönsakerna har jag läst på PS…

okej tack!