Just äppelsnäckor är en typ av snäcka som man helst inte ska köpa från djuraffär. Speciellt inte större snäckor då de inte klarar av vattenbyten lika bra.
Djuraffärer har ofta ett rejält filtersystem som gör att de har mer eller mindre ett antal vattenbyten/ dag och detta är verkligen inget som äppelsnäckorna gillar eller klarar av.
Yngre snäckor fixar det oftast bättre men vuxna vill inte ha kraftiga ombyten för då kan de antingen sluta äta, få problem med skalet då de inte får tillräckligt med calcium till det eller så dör de 
hahaha :mrgreen:
[quote=“AMDAdesign”]
Var inte så säker på det en äppelsnäcka kan gå med hanens sperma innom sig i upp till 7 månader!! innan den hittar ett bra ställe att lägga sin klase med ägg. [/quote]
Då finns chansen iaf, har bara haft den i 2veckor.
Snackade lite löst om att fixa snäckor och frugan tog mig på orden och impuls köpte 2 st , zebra och äpple.
Hört att zebran skulle vara bra på att fixa “svartalger” , och den var ju som en dammsugare=)
Men “äpplet” är mycket finare tycker jag, så blir nog mer sånna.
Tog ett kasst mobilkort på min ena äppelnäcka idag när den hade sin snabel ute (andnings snabeln inget annat 8) )
[attachment=0:21cw6g7o]långsnabel.jpg[/attachment:21cw6g7o]
Som ni ser på bilden kan den bli ganska lång själva snäckan är ca 6cm :hehe: så om det hade varit en annan sort snabel hade den varit VÄLDIGT utrustad :hehe:
Ja jag har större än denna med haha
De ska få en omgång med tandborstning i morgon då kan jag fota dom…nä inte tänderna som ska borstas utan skalen då de tyvärr fått cladophora alger på dom 
Kan ju faktiskt fota dom på rad så man ser deras olika storlekar 
Vore kul för jag trodde det största de kunde bli var som en pingisboll
!!!
Här kommer en bild på hur stora mina “stora” snäckor är har ju några som är mindre också men de behöver inte denna skönhets behandling med tandborste, då de sluppit den jobbiga algen 
Ja dom där var ju bamsiga dom :shock: !!! Hadde ingen aning om att dom kunde bli så stora
!!!