Snabbväxande Kermit

Jag skrev här och var förundrad över hur fort Blue Pearl växte…
Då hade jag inga gröna räkor. Nu får jag nog ta tillbaka min fashination över Blue pearls lite…Visst är de snabba i jämförelse med körsbär, breviata och tiger. Men det är ingenting mot de gröna.
Det är något sanslöst vad de växer fort. Har ändå bara haft dem i ca 6-7 veckor någonting (orkar inte räkna efter exakt) och de första ynglen (första honan fick rom dagen efter jag koppat in dem…) är redan cm stora. Nu kläcks det yngel på löpande band där i karet. Otroligt produktiva små rackare det där. :wink:

Nu får du banne mej snart åka hem till mej :smiley:
Jag startar upp kar nr 5 här i morgon :wink:

He he. Snart så kanske jag har vägarna förbi. Har blivit ovanligt långt mellan resorna dit upp nu.

Ja det är väl dags för shopping på A6 nu till påsk kanske? :wink:

Intressant det dära. Kanske man ska börja rekommendera Gröna istället för Körsbär när folk undrar vilka som ynglar snabbast och är lätta. Frågan är om dina är “vanliga” gröna eller så kallade Dark green.
Vilken butik köpte du dina ifrån?

De är ju defenitivt snyggare än körsbär. Större också, och så läckra näshorn :wink:

Mina är från Interaquaristics. De är inte mörkgröna utan gräs-gröna :slight_smile: Men några av ynglen ser orangea ut först. Så jag vet inte. Någon korsning kanske…?

Saxat från “petshrimp”:

The dark green shrimp is a another beautiful green dwarf shrimp from India. In contrast to the the green shrimp, the dark green shrimp never has a stripe down its back and usually has a much darker green color, although the green can vary in both shade and intensity. Also, its body is not as slender as that of the green shrimp. It is very prolific and its young grow up much faster than that of the green shrimp. The young of the dark green shrimp can be red or green and sometimes even shades of red and green (on one animal), whereas the young of the green shrimp are always green. The adults stay green all the time.

Det verkar nästan som om du har Dark green eller vad tror du?

Förutom att de inte är mörkgröna och inte är köpta som “dark green”. Men visst är det en del i den texten som stämmer med mina, det är det ju :slight_smile:

De kanske är så mörkgröna som räkor kan bli;)

Man kanske skulle skaffa sig några sånna?

Fast jag tror minst en av dem har streck på ryggen. In ett sådant vitt som på körsbär som liksom är på skalet eller hur man ska säga. Men det är liksom ett mer genomskinligt sträck över ryggen så det blir ljust ändå om ni fattar hur jag menar.
“Dark green” skulle inte ha ryggstreck…
Fast de bilder jag sett på babaulti “Green” så har de mer en markering liknande på körsbär…

Jag har köpt dem som neocaridina babaulti “Green” och det är väl ändå alla överens om att det inte finns. Så känns inte som att det skulle vara så mycket hjälp att skriva och fråga där heller :slight_smile:

Har du en länk till deras hemsida. Hittar inte:)

http://www.interaquaristik.de/catalog/a … 128d48f494

Tack och bock/nig :slight_smile:

16kr/st för humlor tar de också, Hmmmmmm…

Ja, fast de tar 35 eur i frakt så man får beställa ett gäng för att det ska löna sig. Fast jag fick ändå några extra :slight_smile:

Eller löna sig och löna sig. Det är ändå billigare än vad det kostat i bensin om man varit tvungen att åka någonstans och hämta dem här i Sverige. Men i jämförelse med vad de andra tar i frakt.

Ifall de verkligen är snabbväxande så skulle jag vilja köpa hem ett dussin eller nåt. Allt jag läst om de vanliga var att de växer extrem långsamt. Sedan har man ju sett de gröna i affärer, de brukar oftast inte se speciellt gröna ut.

7 veckor har jag haft dem. Såg att jag lagt in om mitt nyförvärv här den 6/2. Så på 7 veckor (nu tar jag för givet att de största ynglen är från honan som blev med rom dagen efter inkoppningen) har det gått från nybefruktat romkorn till 1cm räkor. Låter rätt skumt. Men det var inga småräkor med de gröna bara en orange som jag nu är rätt säker på är en körsbär och sedan 3 hanar som var aningens lite mindre. Men inga yngel.

Honorna verkar gå med rom nästan hela tiden. Innan den hinner kläckas har hon redan fullt under skölden för en ny omgång. Så snabba är de allt.

Det verkar inte som om det är så väldigt många av ynglen som överlever dock… Lite svårt att säga säkert eftersom något smarthuvud inrett med en gigantisk rot som en bergvägg i karet…hm… Trevligt för räkorna men inte lika trevligt för observatören som nästan aldrig kan se alla räkor på en gång. De älskar att krypa runt i håligheterna i roten.
Så jag vet inte om ungarna är där eller om de är få… Ny kläckta och storlekarna strax däröver kryllar det av. De är så många så…simmar runt fritt, kryper på botten, hänger i flyt växterna… men i storleken 1cm och uppåt är de ganska få.
Så man undrar om det är en sådan sort som kläcker stora kullar men det är svårt att hela kullen når vuxen ålder?
En tanke bara… KAN ju som sagt vara att de är någon annanstans bara. Men tycker att man borde se fler vid matning i alla fall. Eftersom de är så orädda som nykläckta och sedan som vuxna…