Snabb och effektiv snäckätare

Tänkte göra det lätt för mig och skaffa mig en snäckätare istället för att behöva skicka en massa posthorn och physor land och rike runt… till vintern med all kyla det innebär vill jag inte skicka dem heller. Jag pallar inte att krossa dem själv heller. Nej då känns det bättre om de får bli en del av kretsloppet i form av mat istället.

Men, jag har ett krav, det ska gå fort. Snäckätaren ska alltså döda snäckan snabbt och effektivt.
Finns det någon sådan art?

Snäckätaren ska bo i ett 96 liters kar så den får inte bli större än att den trivs i ett så litet kar.

De snäckätare jag vet om är helenor och praktbotier. Men hur effektiva är de? Praktbotierna blir ju dessutom rätt stora som fullvuxna. Djuraffärerna härikring har inga problem att ta emot större botior så det borde ju eg inte vara något problem…

Kunde inte låta bli att söka lite innan jag förhoppningsvis får svar av er.

På olika forum verkar de rekommendera Botia striata - zebrabotia. Vad tror ni om den?

Det är ett plus om snäckätaren kan gå tillsammans med palettciklider och svärdbärare. Eventuellt fullvuxna endlers.

Kulfisken är bra till sådant, den “maler” ner skalet med sin näbb.

Nackdelen är att dom är giftiga,
så om nån annan fisk tar sig ett bett så dör dom med.
Kulfisken är väldigt rolig att titta på med.

Edit: kanske lite för stor fisk för 96l.

Mvh/Fredrik

130l
54L räkkar
15L räkkar

Jag tycker du ska köra på zebrabotian faktiskt och jag skulle tro att de inte är några problem med att ha Endlers guppy i karet tillsammans med den:D

Hur snabba är kulisar på att döda snäckor? Tar det en stund eller går det snabbt?

[QUOTE=Peckoltia;56351][/QUOTE]
Zebrabotian, är de snabba och effektiva i sitt dödande?

Har sökt en del nu men det står inget om hur snabba kulfiskar och zebrabotian är på själva dödandet, det står bara att de är effektiva på att rensa karen på snäckor…

Botian krossar snäckorna så det borde gå väldigt snabbt och så är de också efektiva:D!

Jag vet inte riktigt, men jag har inga snäckor alls i mitt akvarium antar att det e pga kulfisken.

Och dom snäckor jag släpper ner ifrån mitt räkkar tar han innan dom kommer till botten.

Mvh/Fredrik

130l
54L räkkar
15L räkkar

Men då måste du ju ha sett om själva dödandet går fort eller om det är utdraget?
Hur stor är din kulfisk och hur stora snäckor kan han ta? :slight_smile:

Jo snäckorna försvann ju snabbt när jag skaffade den, så den äter tills det inte finns något kvar.

Min äter även tomma snäckor, sådana jag släpper ner och zebracikliderna hinner ta. (dom suger ut snigeln).

Den kanske är ca: 5cm borde bli det dubbla, jag har släppt i ganska stora och även dom har varit borta.
Den verkar ha väldigt starka käkar för den tar bett från stora snäckor.

130l
54L räkkar
15L räkkar

Jag vet inte om jag är otydlig? Jag skulle vilja veta hur snabbt den dödar den enskilda snigelindividen?
Hur går det till fisken dödan snigeln? Pickar den i flera minuter eller är det ett snabbt hugg sen är snigeln död?

Jaha, du menar så :slight_smile: jag som inte läser tillräckligt noga.

Mindre snäckor krossar den och spottar ut “damm”. Alltså fort :slight_smile:

Större snäckor tar den bett utav har aldrig kollar medans den ätit en hel stor, men dom finns aldrig kvar efter en stund.
Eftersom min är ganska liten än så tar den inte jätte stora.

Men sålänge dom får plats i munnen så krossas dom helt.
Dom jag har sett har haft en snabb död. Dom leker inte med maten den äter snabbt.

130l
54L räkkar
15L räkkar

Är inte Kulfiskar brackvattensfiskar:scratch:

Som jag har fattat det så kräver vissa bräckt vatten, den sorten jag har klarar även sötvatten.

130l
54L räkkar
15L räkkar

det låter ju jättebra. nu måste jag leta info :D. rekommenderar du någon särskild art:?:

Jag har dvärgkulfiskar mina tar inte (vad jag vet) stora posthorn så länge det finns små att ta av, så om du ser till att dom förökar sig bra borde dom stora få vara i fred och då slipper dom “lida”.

Det jag har heter figure8 - Tetraodon biocellatus, sen finns det väldigt många andra arter.
Grön kulfisk verkar ganska vanlig och populär.

Dvärgkulfiskar, Carinotetraodon travancorius, behöver inte bräckvatten, de går även i naturen i rent sötvatten. Den kommer att ha gott om plats på 96 liter. Små snäckor tar den fort, smäller bara till och döden är rätt ögonblicklig. De större tar lite längre tid, den knaprar på dem - går lite långsammare än om man krossar dem själv alltså. Trots sin lilla storlek så går den på rätt stora snäckor, har sett den ge sig på Posthorn i sin egen storlek. När snäckorna är slut är de lite kinkiga med maten, frysfoder (röda mygg eller artemia) brukar de ta.

Figure 8 blir större och är en mycket tuff fisk (det är nästan alla kulfiskar). Lätt hänt att de knaprar på andra fiskars fenor. Kulfiskar hör INTE till de fiskar som backar om de blir hotade, enten biter de tillbaks (oftast med förödande effekt, de har mycket starka käkar) eller så blåser de upp sig.

De flesta Botia äter snäckor. Mindre tar de direkt, men de stora kan de lämna ifred. Zebrabotian är lite lätt aggro, plus att den är “stirrig” i sitt simsätt (de är iof andra Botia också). En snäll Botia som inte blir särdeles stor är dvärgbotian. De behöver vara några stycken för att trivas, iaf 3-4 st (gärna fler).

Jag har några kar med ancistrusuppfödning och matar på rätt rejält i de karen med andra ord, därför får jag så många posthorn. På ont och gott… De gör nytta tills de blir för många och istället tar maten för malarna. Så jag räknar med att det kommer finnas gott om snäckor till kulisen (-är de stimmfisk eller går ensam bra?)

Jag kommer alltså plocka posthornen för hand och släppa i dem i snäckätar-karet (åhh… dödscell kanske är ett passande namn :(). Det gör inget om snäckätaren inte klarar de allra största snäckorna, de är ju väldigt fina när de blir stora, men runt 0,5-1,0 cm stora snäckor skulle vara fint om de kunde döda utan problem. Snabbt och effektivt ska det vara :thumbs:

Jag har ett 180 liters kar som just nu är befolkat av småfisk och räkor, men jag har planer på att inom sinom tid flytta över mina blåciklider och palettciklider dit, och isf även kanske en kuling om det är så att de behöver mer plats. Så 96 litran är inte sista anhalt. Inom några år när jag förhoppningsvis flyttar för sista gången ska jag ha ett mycket större akvarium, har räknat med minst 7-800 liter = mer plats för stora fiskar! :mrgreen:

Såg även en rackare som blev ca 8 cm, det verkar lite lagom strl.

Har inte avfärdat botior än…

Kulfisken ska antingen vara ensam eller 3st och uppåt, inte 2st då kan det bli bråk.

Min erfarenhet av kulfisk så är dom snälla, har hört att dom kan bli elakare med åldern.
Min kan bli lite sur när malen lägger sig på honom,
Då simmar han runt och surar sen blir han glad igen (som en liten hund) :stuck_out_tongue:

Kulfiskar har väldigt speciell personlighet, det märks väl om man åker till en djuraffär.
Min bet hål i påsen i bilen påväg hem :stuck_out_tongue:

130L
54L räkkar
15L räkkar
350L pågång