Små frigolit-lådor med lock.

Hej!

Börjar så smått att fundera på att sälja fiskar över Internet nu i vinter, men hittar ingenstans där man kan köpa små frigolitlådor med lock, någon som vet nån affär eller på Internet där man kan köpa ?
Har testat med frigolitbitar som jag skurit till och klätt insidan av wellpappkartong med, men det blir inte tätt i hörnen, håller inte värmen dessutom så läcker dom ifall påsen med vatten går sönder.
Läste nånstans att läkemedels-firmor skickor en hel del temperaturkänsliga grejor i små frigolitlådor, men kanske inte så lätt att smyga sej in och rota i deras soptunnor!:lol:
Borde ju finnas nån tillverkare som säljer i olika storlekar nånstans i Sverige, men kommer inte upp nått om man googlar det!?
Kollade på ebay och i andra länder verkar det finnas, men dyrt och skrymmande om man skall skicka det till Sverige.

Nån som vet?

Thaifighter

Om du har lite tid för pyssel så är det billigt att själv köpa frigolit, kolla upp din närmaste bygghandel där de säljs i stora ark med olika tjocklekar. Du kan sedan limma ihop din egen låda, när du väl är igång och har gjort en egen skiss på storlek så kan du säkert göra flera stycken på en gång från ett ark.

Cellplast/Frigolit: http://www.bauhaus.se/cellplast-s80-600x1200x30-mm.html

Limma med cellplast-lim: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/farg-malning/vav-fog/lim-tillbehor/18024/cellplastlim

/Sabina

Finns hos packoplock.
http://www.packoplock.se/dept/--Isolerboxar_84525/SWE/SEK
Fråga annars hos din lokala zoobutik.

Tack för svaren!

Förvånad av att det är så dyrt! :shock:
Kostar ju närmare en hundring för att få 1 liten frigolitlåda hemskickad från Pack O Plock!:expressionless:
Var precis på Bauhaus i Hyllinge och kollade men slut på frigolitskivor för tillfället, dessutom 300 spänn för en liten skiva svider!:roll:

Hur gör ni andra som skickar räkor och fiskar på vintern för att dom inte skall frysa ihjäl?
Jag har köpt wellpappkartonger och breathing bags och värmepåsar, men hittade bara frigolitbitar i olika tjocklekar från ca 1-2 cm, som legat i gamla kartonger med olika elektriska apparater som jag själv fick försöka skära till med blandat resultat!:lol:
Såg ut som om det snöat i källaren efteråt!

Testade att köra lådan utomhus i 24 timmar,
klädde in den med frigolit runt om inuti och la tidningspapper i botten och även runt vattenpåsen, och sen fyllde jag i tomrummet i frigolitlådan med pappersstrimlor och satte på locket, första försöket la jag värmepåsen 40 t utanför frigolitlådan, då jag läst att dom kunde bli väldigt varma, borrade först 3 små hål in till lådan och tejpade fast heatpacken utanpå dom, kollade efter 24 tim men vattnet i påsen var bara 12 C grader!
Trots att det var 4-5 plusgrader ute hela natten.

Andra försöket så tejpade jag fast heatpacken på locket’s insida och la några tidningsblad emellan för att fördela värmen i lådan och så att den inte ligger an direkt på vattenpåsen med fiskarna. Kollade åter tempen efter 24 t nu var den 14 C grader! Dock var det nere vid 0 strecket utomhus under natten.

Vet inte hur varmt det brukar vara i vattnet när folk mottar räkor eller fiskar efter en posttransport under vintern?
Jag hade hoppats på ca 20 grader.

Misstänker att det är pga av att frigolitbitarna bara sitter löst intryckta i lådan, som gör att kyla sipprar in i fogarna, därför tänkte jag se om man kunde hitta en heltäckande luft och vattentät frigolitlåda med lock.
Även heatpacken var bara ljummen och hård efter 24 timmar trots att den skall vara i 40 timmar!?
Måste man skaka om den hela tiden?
Stod på värmepåsen att den inte behövde skakas efter uttagandet från skyddspåsen, men jag körde runt lite med innehållet ändå för att blanda det.

Fast om man skickar med Posten’s skicka lätt så behöver man kanske inte oroa sej för kylan man lämnar ju in och hämtar lådan inomhus, det är bara under biltransporten som den egentligen utsätts för kyla, men dom flesta chaufförer har väl värmen på i bilen ändå så man kanske bara oroar sej i onödan!?

Vad säger ni som testat?

Thaifighter

Bara jag igen, satt nyss och kollade på Bauhaus hemsidan igen och såg då att priset för frigolitskivan gällde ett paket som innehåller 17 st skivor!:shock:
Så då var det inte så dyrt längre med 288 kr! :smiley:
Sen får du 25 av 2 cm tjocklek och hela 50 st av 1 cm tjocklek för 299 kr!
Kollade dock deras varuhus status och dom verkar vara slut överallt!:frowning:

Thaifighter

Janne Johansson har ju skrivit den här guiden: Att skicka räkor i Sverige, men har du kanske läst? Han använder 30mm frigolitskivor. Men det skulle ju vara intressant att se ett test med olika paketeringsalternativ och se vilka skillnader det blir. Jag har aldrig köpt räkor som åkt postgång men blev liksom du förvånad över att temperaturen sjunkit så pass lågt.

Jag gjorde lite olika tester på detta och la upp förra vintern. Sök på redbee. Jag kan inte länka just nu.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Skulle misstänka att det är läckaget i fogarna som du beskriver som är problemet. Har dock inte själv gjort något mättest - kanske någon annan som mottagit räkor och kollat hur temp hållit sig kan fylla i den infon…

Det måste bli luft tätt. Sen är det antal cm frigolit som avgör hur länge kylan hålls ute. Jag lägger heatpacket mellan en yttre och en inre friggolåda.

Hittade Sannas test här: http://www.redbee.se/showthread.php/2932-Test-Hur-länge-kan-ett-paket-med-räkor-ligga-ute-innan-de-tar-skada-av-kylan?highlight=test

En sak till. När lådorna åker lastbil så är det i det oisolerade, ouppvärmda plåtskåpet. Ofta nattetid.

jag brukar använda 4cm tjock frigolit i innerkartong vid temp under 0 grader ute.
brukar hålla runt 17-20grader vid ankomst.

Tack för alla kommentarer!
Skall se om jag får tag på nån frigolitskiva som är minst 3 cm.
Såg att Byggmax i Helsingborg säljer cellplast-skivor med måtten 1200x600x30mm, och att man kan köpa dom styckevis för 16,95 kr per skiva, så jag kör kanske in en tur dit imorgon! :thumbs:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/gjutning-husgrund/gjuta-mura-putsa/cellplast-frigolit/16403/cellplast-s80-eps

Thaifighter

Nu hittade jag min länk till testerna med frigolit lådorna som fick åka tidningsbil :slight_smile:

http://www.redbee.se/showthread.php/2932-Test-Hur-länge-kan-ett-paket-med-räkor-ligga-ute-innan-de-tar-skada-av-kylan?highlight=frigolit

Tack så mycket Sanna, bättre sent än aldrig för någon annan har hittat din länk i tidigare inlägg!:thumbs:

Jag har nu köpt cellplastskivor, men då dom är 3 cm tjocka så blev mina lådor för små och trånga, så jag var tvungen att skicka efter nya wellpapp kartonger också!:roll:

Thaifighter

Gjorde ett nytt test inatt med dom nya tjockare frigolitskivorna, dock blev utrymmet i lådan lite trångt för breathing påsen,
så jag kunde bara packa in den med 2 tidningssidor, och för att spara mina 40 tim heat pack så använde jag en av Biltemas 18 tim istället som jag lyckades pressa in sidan om vattenpåsen, la dock dubbeltidnings sida emellan för säkerhets skull.
Jag lät dessutom heat packen vara framme och “andas” 1 timma innan jag la i den för att den skall vara ordentligt uppvärmd när jag stängde lådan.
Tejpade lådan , även springorna så den var helt tät och la ut den på källartrappen.

Hämtade nyss in den efter ca 19 tim, då det snöat inatt så var lådan helt täckt med snö!
Har bara vänt den en gång efter ca 2 timmar och skakat lätt, annars har lådan legat stilla hela natten.
Öppnade lådan, heatpacken var hård, men svagt ljummen, tog ut påsen och kollade värmen till min förvåning så var den nu 17 C grader plus!
Så det går åt rätt håll!:thumbs:
Skall göra ett nytt test när mina nya större lådor kommer och packa in påsen bättre med mer tidningspapper och 40 tim heat pack i 24 timmar.
Gamla lådorna är 185X185x100mm, dom nya beställda är 200X200X150mm

Thaifighter

roligt att följa dina tester och framsteg :slight_smile:

Hej,
Vore jag dig skulle jag fråga på någon mobilbutik om de kanske har frigolitlådor till något mobiltillbehör kanske som de ändå bara tänkt slänga. Panduro eller någon liknande butik kanske också har lådor.

Vart skickar du efter wellpappkartongerna?

Här hos papperskungen.se
http://www.papperskungen.se/wellada200x200x150mme603mmp-p-26615.html?cPath=234_312_396&osCsid=dd5878198fc2b354e63f0658496f474d

Thaifighter