Små akvarium?

Var på Hornbach i Göteborg och kikade på växter (fanns inget i princip) och stenar men det blev inget köp denna gång. Började fundera på deras små akvarium, de har ju bl.a. 12 liters för 149:- styck.

Några frågor:
Funkar det att hålla räkor i dem eller är det för pyttigt?
Vad rekommenderar ni av små luftfilter coh hang-onfilter?
Kan man göra räkkar utan filtrering?

ja har haft en liten burk utan…men det kräver nästan dagliga vattenbyten…jobbigt i längden…

Kolla i Artiklar på Filtreringens ABC…där finns svar på det mesta… :wink:

[quote=“Gruppy”]Var på Hornbach i Göteborg och kikade på växter (fanns inget i princip) och stenar men det blev inget köp denna gång. Började fundera på deras små akvarium, de har ju bl.a. 12 liters för 149:- styck.

Vaaaa? :woah: hur ser dom ut?:open_mouth: vet du vilket märke? hmm storhandla till flytten kanske?(A)

Dom borde väl ha något större kar också på en så där 25 L eller :smiley: !

Ja, de har större också. De billiga är i volymer från 12-100+ liter tror jag. Jag vet inte vad det är för kvalitet på dem, det är kanske någon här som har handlat?

Mitt 7L kar är väldigt lättskött, Shrimp-Soil i botten ett litet luftdrivet filter samt ett litet ryggsäcksfilter, byter en mindre mängd vatten i veckan och matar lite smått varje-varannan dag. Har inga som helst problem med den storleken och hade väl inte gråtit om jag råkat få hem fler någon gång :slight_smile:

Jag är lite sugen på de där små 12 liters faktiskt =9 Då har man kanske råd med shrimpsoil också =)

Mitt lilla nanokubakvarie som heter Aqua cube på 17 liter är jätteenkelt att sköta om man inte fyller det med för mycket räkor o växter :wink:
5 liter vattebyte varje vecka så har invånarna hittils varit nöjda och förökar sig hyggligt :slight_smile:

Får nog sticka förbi sthlm nån helg och kolla:p jag har ett 5 liters aqua box och 23 liters Fluval edge som jag byter vatten i varje vecka och CR&CB ynglar satan! Tyvär är det “vanlig zoo standard” som jag ska göra mig av med och inrikta mig på lite finare gradering=)

Vadå finare, vad menar du med det :roll: ?? Ett litet helglas är det väl inget fel på???
Mitt 16 L 6 kantiga funkar jättebra, har CR i det + rosa postisar, postisarna är faktiskt mycket bra renhållningsjon :smiley: :smiley: :smiley: !!!
Har den minsta Aquael pumpen i det, kannon :smiley: :smiley: :smiley: !!!
Hade Fluval 1 mini förut, mindre bra :frowning: :frowning: !!!

Köpte nyss själv en 50 liters räkkar från Hornbach för ca 200kr och den svarta enkla (“slimline”) bakgrunden som passar perfekt för en hundring. Snyggare räk kar för de pengarna är svårt :slight_smile:

Bild? :?

Vill oxå ha ett Hornbach i närheten :frowning:
Bor på fel ställe helt enkelt.

Vet hur det känns:( närmaste äre ca 10 mil härifrån!

Hmm, jag jobbar på Hornbach… s Finns flera olika storlekar på småakvarier till bra pris, många som köper flera burkar i stöten. Ska man köra något i småburkar är det en fördel att sätta ihop ett helt gäng av dem, borra dem i botten och koppla på en sump. Vattenkvaliteten blir bättre och vb är enklare att sköta. Samtidigt, att trixa med sådant i lägenhet är kanske inte att rekommendera… surt om det läcker.

12 liter är väldans lite plats, men det kan funka för räkor. Rekommenderar luftfilter. En bra pump kan driva flera filter, så då behöver man bara en pump till fler akvarier. Överbefolka inte, kör enkla växter och slarva inte med vb. Med dubbla sizen på kar har man större “slarvmarginal”.

Nå, jag får be er respektera att jag inte vill ha arbetsrelaterade frågor i inlägg eller privata mess.

Hilsen,

/P

Tja, är man nogrann bör det väl inte vara några större problem att köra bottenborrat och sump? Det är ju trots allt så nästan alla saltvattenkar körs och de står allt som oftast i lägenheter, då med mycket större vattenvolymer :slight_smile:

Har funderat på att köra 4-5 småkar borrade med sump, just för att vattenbyten är lättare att sköta, nackdelen är ju att du inte kan justera vattenvärden individuellt samt att sjukdommar som kommer i ett kar kommer i alla. En stor fördel är väl dock att man kan flytta de små liven som man vill utan att behöva koppa något pga ändrade vattenvärden, borde vara smidigt vid selektiv räkodling?

Noggrann är ett måste, jag lägger även till bra prylar (genomföringar) så det blir tätt. Inga problem att bygga så att varje kar kan separeras. Mitt stora system hänger ihop och jag kan frikoppla varje kar för att trixa med vattenvärden om jag vill. Löser delvis sjukdomsproblemet också. För mer säkerhet kan man sätta ett fett UVC på utvattnet från pumpen. Man får en stabilare vattenkvalitet, men ska inte göra misstaget att tro att vattenvärdena är exakt samma. Det är de inte, har jag märkt…

Hilsen,

/P