Satt och läste artikeln om att skicka räkor här på forumet. En sak jag noterade var att räkor tydligen skickas med 80-90% vatten i behållaren. Det går stick i stäv med vad jag fått lära mig vid försändelse av killifiskar (se http://www.killi.dk/tips/forsendelse.asp) där det ska vara 20-25% vatten och resten luft.
När det gäller fiskar så är det stora hotet syrebrist. Är räkorna mindre känsliga för detta och hotet av att “skramla sönder” är värre för dem. Någon som har erfarenhet av att skicka räkorna på båda sätten?
P.S Tack för att du skriver artiklar och lägger upp Johnny. Det behövs!
Breathingbags är utformade till att inte ha ngt LUFT alls i nästan vi snackar kanske en matskeds bubbla knappt i en påse.
Dessa släpper ut CO2 och in O2, därför är breathingbags så bra.
Och med mindre luft slipper man skvalpet vilket är mer förödande för fisken än bristen på syre(vilket med leder till döden) men skvalpet slår nog ihjäl mer än syret hinner döda.
Edit hahaha klart fan man skall ha vatten i men man skall inte ha luft i dem hahha
“”“inte ha ngt vatten alls i nästan vi snackar”“”
Beskrivningen 80-90% gällde en PET-flaska.
Ja breathingbags verkar ju vara en grej helt för sig men jag tänkte snarast på när man använder en vanlig transportpåse eller en PET-flaska. Då är det enbart mängden luft som kan variera.
De gånger jag har fått mina räkor skickade med vanliga transportpåsar så var det runt 90% vatten. Jag tror rent allmänt att räkor har betydligt mindre syrebehov än fiskar.
Sedan när jag skickar med flaskor så blir det runt 80% och mycket växter. Funkar bra varje gång.