Sjuka räkor?

Hade en grupp om 10+ White Pearl och räklingar från dessa i ett 40L kar som fungerade felfritt i några månader. Blev en ändring i planerna och jag fick lite hastigt flytta in 5 stycken ottosar. Därefter började räkorna dö, en för en. Efter en vecka fick ottosarna byta kar, men de slutade inte dö för det. Gjorde vattenbyte varje dag några dagar ifall att det skulle vara nitrit, men icke.
Är väl åtminstone en månad sen vi flyttade ottosarna nu och det dör fortfarande räkor. Har ungefär 3-4 vuxna/halvvuxna räkor kvar ser det ut som.

Akvariet är inrett med mycket växter och sådär. pH och temperatur är okej, möjligtvis att det har blivit lite hög temp nu det sista (25-26 grader).
Gör regelbundna vattenbyten 25-30% varje vecka.

Har tyvärr inga tester för vattnet, och har allt annat än råd att köpa det.

Räkorna som är kvar, eller åtminstone någon, har fått en mjölkig rand längs ryggraden. Och innan de dör brukar de ligga i vattnet och rycka till och simma uppochnner etc.

Vad kan vara fel? :frowning:

Randen jag pratade om.

Och karet. Har visserligen bytt ut hornsärven mot mer shinnersia, så det är lite mer buskage nu.

Randen är helt normal, visa Neocaridina räkor får den här randen. Utan vattentest är det svårt att svara på vad som kan vara felet. Du är säker på att Ph t inte är för lågt?

Om räkorna simma ryggsim och uppför sig som de var fulla kan det vara tecken på för lågt ph.

Honorna får ofta den här randen på ryggen som Janne sa och sen ska Neocaridinorna inte ha lågt Ph de funkar bäst runt 7,5.

Lågt pH är det faktiskt inte. Brukar hålla sig runt 7.4-7.6 om inte mer (har snarare svårt att få ner det!).

Du behöver inte hålla på att försöka få ner Ph-värdet till dessa räkor de vill inte ha lågt Ph och ditt Ph är helt ok, har du teststickor eller dropptest?, stickorna är inte tillförlitliga.

Jag menar i allmänhet, det ligger på samma värden i alla mina kar. :stuck_out_tongue:
Och det är varken stickor eller dropp jag kör med, det är en digital mätare. :l

Fyra stycken är det kvar, och plötsligt ser jag att två går med rom. Ingen som har dött denna vecka vad jag vet av.
Vad är det med mina knasräkor egentligen?
Får hoppas att det på något sätt har blivit stabilt i vattnet nu eller nåt. För om de släpper två kullar så kommer populationen öka ganska hastigt igen. :slight_smile:

Jag kom på en grej, vad har du för vattenledningar, bor du i gammalt hus så kan det vara koppar i vattnet och det är inget bra för räkor.
Hoppas att det i alla fall ordnat sej nu och att du får behålla dessa räkor och att det blir många räklingar:D!