Akvariet blev tyvärr en vecka försenad.
Men så kom äntligen akvariet och jag satte igång direkt med att få det på plats.
Akvarimått: 75x32x20cm. 48 liter
Akvariet innehåller: Grund: Shrimp soil Inredning: Rötter av olika sorter, mini-landskapssten (Seiryu) Växtlighet: Riccia fluitans, Java mossa, lite Christmas mossa, Flame mossa och mossbollar Invånare: Crystal Red, White Pearl
PH: 6,0 - 6,3
Svart bakgrund är ditsatt, dumt nog glömde jag helt att ta med mig en gummiskrapa från jobbet för folien. Men en liten bok fick användas. Vattnet kommer antagligen dunsta av sakta men säkert.
10 liter Shrimp soil, var lite orolig att det skulle vara för lite, men samtidigt hade jag mycket rötter att trycka ner.
Rötterna har placerats och nu börjar jag fundera på vart man kan ha växter. Två av rötterna är från det gamla akvariet och jag upptäckte att de var väldigt mycket mörkare än de andra. Men men, inget man kan göra åt.
All Riccia jag har haft har placerats ut och jag hoppas de ska växa som sjutton nu också. För de har växt väldigt mycket sedan jag fick en liten tuss för någon månad sedan. Samt en tuss Java hamnade i hörnet.
Och såhär ser det ut nu. Jag insåg att jag kommer nog behöva ett större ytterfilter då slangarna kommer bli långa, samt att en ev. cirkulationspump kommer att sättas in. Eller så får jag köpa 2 små innerfilter. Just nu sitter en vanlig pump som får brassa på för fullt. Har också massa boklöv, mandelblad och mossbollar som finns redo.
Ska bli kul att följa detta. För att få igång karet snabbare kan du ta vatten från ett redan startat akvarium men det bästa är att krama ur lite av ett väl inkört filter i akvariet eller i ytterfiltret. Då kommer det igång fort.
Direkt när jag kom hem så tog jag ett PH dropptest och det visade ca 4,5. Så jag har fått planera om lite och lagt i 2 st landskapsstenar “Seiryo”, som jag hoppas ska få upp PH:t…
Flyttat över en tredjedel av vattnet från det gamla akvariumet till det nya. Och de nya har fått en cirkulationspump. Målet är att flytta allt vatten och ytterfiltret från den gamla till den nya. Så jag kan bli av med det gamla akvariet.
Första gången jag använder Shrimp Soil och nu måste vi luska ut lite.
Den har som uppgift att stabilisera ner till ca 6.3-6.8 PH. Men frågan är, vad händer när PH:t är under det? Försöker den öka eller är den fullständigt chanslös då? Alla rötterna, kan vi konstatera, borde ligga bakom det låga PH:t.
Är det vanligt med lågt PH när Shrimp Soil är nytt?