Sänka ph?

Har skaffat mig ett riktgit ph test nu och mätte i Körsbärskaret. ph är ända uppe på 8.0-8.2 och jag undrar nu hur jag kansänka ph utan att använda ferti/aquasoil?

Har lagt i rötter men vet ej om det hjälper.

Beror på hur hårt/mjukt ditt vatten är. Är ditt KH mindre än 4 så funkar nog alkottar eller torv.

Alkottar är det ju bara ut och plocka och lägga ner det i akvariet. Torv behöver du filtrera vattnet igenom på nått sätt. Har du ytterfilter så är det bara å lägga in det. Men kör du med innefilter så blir det krångligare.

Båda alternativen kommer dock ge dig en härlig tefärgat vatten.

Det klassiska är att använda fylla en nylonstrumpa med torv eller torvgranulat och sänka det i karet. Jag vill ogärna använda kemikalier som fosforsyra eller pH-sänk.
Konstigt nog så går mitt vatten alltid åt det sura hållet och håller runt 6 i pH, i mina kar har jag flera stora mangroverötter som färgar vattnet te-brunt, kanske sänker rötterna pH. Jag är lika frågande gällande det som du är. Sen kanske det beror på vad för typ av rötter man har i.

Ok tack för svar. Har ganska hårt vatten:( så då skulle inte kottar funka eller?

Fast räkorna klagar ju inte eller så. De beter sig som vanligt m.m.

Prova torv, men jag har läst att flera som har pH 7-7,5 ungefär lyckas mycket bra med sina räkor =) Så ditt pH är nog ingen enorm fara. Kör med lite torv och sedan är det nog inget att oroa sig för :wink:

Jo, ska nog försöka få tag i lite.

Mätte ph idag och kranvattnet ligger på 7,6 och akvarievattnet 8,2.
Tror att det är gruset som höjer ph. Det är det svarta gruset från zookompaniet 0,2-0,4 cm, svart, skifferaktigt med rundade kanter.

Ifall gruset innehåller kalk så är det svårt att försöka sänka PHt ifall man nu inte byter ut all grus.

Jag tror att det är gruset som innehåller kalk eller något liknande.

Jag la i alkottar igår men idag låg ph på 8,4! :frowning:
Blir nog tvungen att göra om det från grunden, igen. :mad:

om du ändå ska riva upp hela skiten kan du lägga ett lager torv under gruser

Naj, ska nog byta helt till soil och göra om till ett bättre räkkar med Japanstyle med mossor och ngn rot. Har ju just nu lite mer Amazonas tema i det.

Har nu problem med mitt 60 liters kar med fertisoil.
Ph ligger ända uppe i 8 krokarna och jag undrar hur detta kan komma sig!?
Soilen ska ju sänka det ner emot 6,5 och för det pris jag etalade för substratet så börjar jag bli väldigt besviken på Aquatic Nature.

Det enda som jag har som inredning i det akvariumet är kolsten. Och det innehåller väll inte kalk ller liknande?

Kan mitt hårda vatten vara boven till ph höjningen?

Har du testat ditt KH värde? Vallentuna borde väl ha ganska mjukt vatten.

Jupp, men vi har egen grävd brunn. har inte testat vatten men far säger att vattnet på våran gård är ganska hårt. Ska flytta från mamma till pappa imorgon eftersom de är skillda. Då ska ja testa såväl akvarium och kranvatten.

Har du väldigt hårt vatten så kan man filtrera vattnet genom ett jonbytarmedium. Finns oftast att köpa i de ställen som säljer saltvattensgrejer.

Det är lite pilligare att hålla på med sånt och man vet oftast inte när man behöver regenerera det.

okeeej? Ska gå och mäta nu.

Enligt stickorna ligger kranvattnet på: ph 7,6
kh 20 grader d
gh >21 grader d

Förstår inte vad det betyder men jag antar att vattnet är väldigt hårt.

Har hittat en lösning som kanske inte är sådär jättepraktisk men det får duga tills vi ska byta filter och pump m.m i våran brunn i sommar.

pappa får ta med sig 50 litersdunkar med vatten från jobbet varje vecka. :stuck_out_tongue:
får se hur lång tid det tar innan han lessnar.

Haha, tycker synd om din pappa.

Vad folk gör för sina barn :slight_smile: