sänka pH-värde

Hej!
Jag har precis börjat med ett räkakvarie men får inte pH-värdet att sjunka.
Det ligger typ på 8 nu och som jag fattat vill de ha lägre än så.

Jag har Ferti-soil som bottenmaterial vilket ska sänka pH-värdet. sen har jag en rot och en massa mossa…

Vet inte vad jag ska göra, för har blivit tillsagd att räkor är så känsliga mot olika medel.

Hej och välkommen hit !

Måste inleda med ngr motfrågor: Hur stort är karet ?
hur länge har det varit “igång” ?

Kör inte med “Ferti-soil” själv men det bör sänka ph,liksom “Shrimp-soil”.
Dock har jag läst här på forumet att en del har haft lite andra problem med det,tipsen som gäller med “Ferti-soil” är att göra stora och många vattenbyten i början,för att laka ur eventuell växtnäring ur det.

Och ja,räkor är betydligt känsligare än fisk,angående diverse “medel”.
Låt ph ta sin tid,det bör sjunka.Kolla runt här på forumet,finns massor av bra tips,använd sökfunktionen. Lycka till !

Det har gått ca 1 månad och är 30L. Har inte gjort något vattenbyte än .
Okej, får vänta och se då, tänkte bara om de var farligt att ha så högt pH…

Tack för hjälpen :slight_smile:

Ok ! Oj,en månad ! Skulle nog ge rådet att köra vattenbyte varje dag en vecka eller så,bara för att se vad som händer,typ ! Kör en 20-30% var gång.

Tror (,jag säjer tror) inte det är nån större fara med det ph värdet generellt för räkor,men ngr yngel tror jag inte att du får…

Gör ingenting, finns ingen anledning att börja panikbyta vatten, ha dock som regel att börja byta säg 10-15% av vattnet i veckan samt fylla på avdunstat.

Köp dig ett bra PH dropptest och mät igen. Vad har du för KH värde på vattnet just nu?

Men är inte det de olika soilen gör ? Sänker ph alltså ? Då borde ju kh följa med ner i skalan…Men har han/hon 8 i ph i över en månad utan gjort vb på ett 30 liters skulle jag köra fler vb…
Oj,nu blev det förvirrat för den stackarn…Gör som “Sultanen” köp ett schysst dropp test,nått vattenbyte i veckan,håll lite koll innan räkorna flyttar in.

Eller har du redan inneboende ?

Jag kan plocka hem ett KH-test också om man bör ha det?

sen gör jag något vattenbyte 20-30% i veckan framöver.
Men vattnet i kranen är typ 8 så pH-värdet lär inte sänkas ?:)…
Hade hoppats att det blir yngel någon gång i alla fall :slight_smile:

Joo stackarna är redan där :S

Jag startade med Fertisoil när jag började med räkor. Vårat kranvatten ligger på 8,3
Fertisoil sänker inte ph värdet jättebra, men något är det i den soilen för jag hade ph runt 7.9-8.2
och fick gott om crystalsyngel ändå.

Jag hade inte bytt vatten i någon större mängd alls, det höjer ph värdet och det är det sista du ska eftersträva nu. I med en mangrove till ,de sänker bra när dom är nya.
Ska tillägga att i mina andra kar utan Fertisoil och ph runt 8 fick jag inga yngel alls.

Hittade ett tidigare inlägg om fertisoilen (sorry,Boki för kapningen av ditt inlägg !)Vad man kan tro är att det verkar lite olika för en del användare av fertisoil.

Men som du säger “Räkmackan”, låga ph-värden är kanske inte allt,som gör räkor lyckliga ! :thumbs:

Japp, nu har jag haft Fertisoilen i mer än 6 veckor.

Jag har mätt från och med andra veckan fram till nu och resultatet är densamma, att pH ligger på ca7-7,3… kranvattnet är över 8 . Detta då med ca 1,5cm tjockt lager fram och något tjockare baktill… med andra ord väldigt tunt lager :wink: har ca 1L kvar utav Soilen som jag nog skall lägga i också, tror att jag borde hamna garanterat under 7 i pH då.

Stoppa ner några rötter och almondleeaf så sjunker Ph värdet :smiley: !

Okej, almondleaf har jag, ska byta ut rötterna, har inte mangrove, utan nå spretiga rötter,vet ej va de kallas :).

Tack för all hjälp :slight_smile:

Dina spretiga rötter är nog rötter från vinranka, dom används till akvarium men har dålig hållbarhet då de ruttnar fortare än både mangrove och mopanirötter. Jag hadde sådana förut men slängde dem då de just bara deseperade mer och mer. Du kan koka rötterna i flera vatten så försvinner endel av missfärgningen, men jag tycker inte att en vissliten färgning gör något :smiley: !!

Hej
Jag hade fertisoil i mitt CR - räkkar och det var inget bra
det sänkte inte PH´t och jag fick aldrig några cr bebisar.
Nu kör jag med hederlig Rådasand och mangrovrötter.
Räkorna var viktigare än växterna.
Mvh Wilda