Var förbi granngården och tittade på torv. På nått ciklidforum var det någon som rekommederade Stallströ: http://www.granngarden.se/ (funkar inte med direkt länk till produkten verkar det som) sök på “Torvströ”
helt naturlig utan tillsatser, lär räcka en evighet antar jag, stod inte så mycket mer på innehållsförteckningen.
Kikade även på Weibulls Torv Naturell, skall också vara helt naturell utan tillsatser men där fanns en lång innehållsförteckning där det fanns bland annat koppar mm, även järn 300mg/l. Verkar ju inge vidare att ha i ett räkakvarium tycker jag?
Eller missar jag nått, finns ju speciell torv för akvariebruk såklart men är den fri från alla dessa ämnen den då tro?
Jag skulle nog använda den torv som är till akvarium hellre än att testa de andra som man måste köpa en hel 50L säck av dessutom, finns ju inga mindre förpackningar:D!
Fick hem JBL 6,0-7,6 dropptest idag, rekommenderas starkt. Tropical 4.5-9.5 där gick det utrötna att pH låg mellan 6,5-8,0 vilket är på tok fördåligt.
Nu ser jag att pH direkt ut kran är över 7,6, efter kolfiltrena 7,2-7,4, i karen mellan 7,2 som bäst och 7,6 som sämst. Detta trots rötter och ekblad. Kan ju förklara att det till en början gick en del CR med rom och det blev även någon räkling men på senare tid nada. Förmodligen gjorde rötterna sitt till ett lägre pH i början men nu är effekten för dålig. Så nu dinglar det damstrumpor med 10g torv i några av karen.
Testade vatten som rann ur en socka när jag lyfte ur den och det höll pH 6,4. Återstå att kolla vad som händer på sikt. Kul att ha hittat en solklar faktor som kan förklara att det är klent med nya generationer ivf.
Liten uppdatering:
Nylonstrumpa med torv som får dingla i karet har inte haft någon märkbar effekt på två dygn. Kapade botten på en 1.5L petflaska och borrade ett litet hål i korken, flaskan uppochner såklart, lite filtervadd längst ner sen fyllde med torv. Det som droppade ur visade knallgult på pH test. 6.0 är det lägsta som går mäta och då är det gult. Satt hela kvällen och fyllde på den där anordningen med vatten från ett 54L och sen tillbaka igen. Skulle tro att det sänkte kanske 0,2 när jag inte orkade mer sent på kvällen.
Starade då ett överblivet Eden 501 med torv i facket där makaronerna skall vara. Körde detta i en 10L hink. Efter 10min hade pH droppat ifrån 7,4 till ca 6,6. Efter 6h var det knallgult <6.0 . Bytte till en ny hink med vatten. Detta var sent igår kväll. Imorse visade även det vattnet knallgult. Nu har jag bytt hink igen få se om torven har någon kraft kvar. Vattnet blir svagt brunt men inget som man tänker på tycker jag ivf.
Nu har jag tömt ut 10L ur ett av 54L karen och håller sakta på fyller upp med 10L torv-vatten. Skall bli spännade ock så om jag äntligen kan få ner pH’t till vettiga värden.
Efter bytt ut 10L i ett av 54L karen som höll ca 7,6pH så sjönk det till ca 7,2pH. Teoretiskt skulle det bli 7,28pH.
Samma procedur i ett annat 54L som höll 7,2pH sjönk det till 7,0pH. Teoretiskt skulle det bli 6,96pH.
Gör jag likadant de närmaste vattenbytena så borde jag alltså närma mig ett idealiskt pH för CR/CB sakta men säkert. Effekten blir ju såklart mindre desto lägre pH jag får men det är förmodligen bara positivt ur räkornas synvinkel.
Tänkte bara dela med mig av mitt exprimenterande för det verkar finnas en hel del som har för högt pH ur kranen.
Självklart kan man köra med soil och/eller ha torv i filtret men det borde vara mer efterbehandlig, förebyggande brukar vara att föredra. Gör man så här borde det inte bli någon större pH svängning. Men allt detta är ännu bara teori av en glad amatör :lol:
Tycker redan CR/CB (däribland de ifrån dig) verkar piggare men det kan vara önsketänkande också. Tiden får utvisa hur det går Vore kul att få räklingar som överlever. Resultatet av CR är hitentills en överlevande räkling som blev vuxen, han eller om det var en hon kallades för Ynglert. Men han dog för ca en månad sen så nu är resultatet alltså 0 överlevare
Att köra VB med torvfiltrerat vatten funkar och sänker pH’t en del. Märkte inget av att räkorna skulle ogilla det heller. Har dock inte haft någon CR som burit rom på länge nu, varken före eller efter torvvattenbytena. Otålig som jag är har jag rumstrerat om igen och har nu sen en månad tillbaka rådasand med ett lager shrimpsoil på och nu är pH neråt 6,1 i det karet med torvvattenbyten så jag får nog börja byta med vatten utan torvfiltering nu för det börjar bli onödigt lågt.
Så huruvida det fungerar och ger överlevande räklingar kan jag inte svara på ännu tyvärr. Jag tänkt köra på så här ett tag nu så får jag se vad som händer i framtiden.