Saknar yngel

Nu har jag haft körsbärsräkor (RCS??) i snart tre månader. Jag har ungefär 7st i vardera tre akvarier (10-20liter). När jag fick dem gick en hona med rom. Sedan dess har jag inte sett tillstymmelsen till vare sig rom eller yngel.

De går i neutralt, rumstempererat vatten och har gott om växter och gömslen. Matar gör jag numer med Biomax.

Några tips om vad jag kan göra förutom att vänta? Något som kanske triggar till lek?

Jag höjde tempen till 28 några dagar och sänkte sen gradvis ner till 25. Fick babyboom hos mina körsbär då. Men de har iofs varit produktiva innan. Var bara ett litet experiment för att kolla förhållandet årstid/produktivitet. Men gissnings vis mycket mat, varierad kost, bra cirkulation och bra vatten kvalité, sen givetvis könsmogna räkor av bägge könen :slight_smile:

Lät som om Eurydike gjorde nån slags regnperiods simulering när du höjde först sedan sänke tempen.

Brukar du se att dina honor har äggfläckar då? För de brukar inte bild äggfläckar ifall de inte får tillräckligt med mat. Så man måste på nåt sätt låta de ha tillgång till mycket mat utan att övermata.
Alkottar och torkad löv är bra i detta fall.

Neeej…jag ser väl inte så mycket äggfläckar. Till att börja med så har jag ett elände att reda ut könen för att inte tala om att hitta alla räkorna (det finns mycket växter)

Ska leta efter bilder på de olika könen. Kanske är djuren helt enkelt för unga.

Jag ska slänga i alkottar och löv. Något särskilt löv som rekommenderas? Jag hade tänkt välja ekblad som nummer ett.

Tack för alla tips.

Så kanske det var…eller blev :slight_smile:
Var egentligen bara för att testa om det var just temperaturen som gjorde att de var så mycket mer produktiva på sommaren.