Så vart det… men idag hittade ja ändå en räka som va död ![]()
Vad har du för räkor? Soil? kolfilter? vattenbyte?
Växterna du har i karet Anubias sp. har för räkor giftig växt-saft, så om du nyligen har brytit av ett blad eller stamm så kan det ha sipprat ut i vattnet! :roll:
Går dock att ha dom med räkor så länge dom är hela och inte skadade.
Thaifighter
Räkorna ja har just nu är red rili körsbärsräka och vit röda räkor. Och anubian är alldeles nya så har inte brytit någon stam eller något sådant mvh/Lina
Fick plocka bort 2 döda räkor till nu då ja kom hem ikväll men bytte lite vatten nu fåse om de blir bättre
menar absolute inte att ifrågasätta dig men är du säker på detta?
Jag tror du kan ha för lågt ph för dina räkor. Rilis/ Neocaridina gillar inte om det sticker ner mot 6 eller lägre i ph. Vad har du för värden?
Dom verkar trivas bäst vid ett Ph över 7 tycker jag:)
Vattnade du din anubias i en hink med daglig 100 % vattenbytte i en vecka före den hamnade i akvariet ? Hos nyinköpta växter finns ofta snigeldödande medel på bladerna. Det dödar räkor rätt snabbt. Därför rekommenderas att man vattna alla nyinköpta växter ordentlig före man plantera de i akvariet.
Med röd-vita räkor menar du säkert Red Bees. Men Red Bees behöver helt andra vattenvärde än dina Rilis. Vilka räkor dö, Rillis eller Red Bees eller båda ?
Råder delade meningar om detta, och måste erkänna att jag har inte haft några problem med varken Amano, Körsbärs eller Red/Black Crystals tillsammans med Anubias!
Hittade dock denna beskrivning:
Anubias belong to the Arum family ([i]Araceae[/i]), like e. g. the genera [i]Cryptocoryne[/i], Lagenandra and [i]Pistia[/i]. The plants in this family are often more or less poisonous, and this is probably also the case for Anubias
http://aquaflora.dk/plant-e/besk/anubias.html
Så även Cryptocoryne arterna är i så fall giftiga!:roll:
Thaifighter
Jag har både Anubias och Cryptocoryner utan problem i mina kar, har till och med monterat sticklingar på rötter av Anubias hände inget men man kan väl aldrig veta:)
Alla räkor som jag har dör… Eller då jag gör vattenbyten lite grann nu så har dom piggat till men dom rynkar liksom ihop sej hur ja nu ska beskriva det som hmmmm
Sen lägger dom sej på sidan dom tappar liksom balansen ser det ut som
vet inte värde än ska in till stan på torsda å köpa ph test
Var bor du någonstans?, jag brukar snacka med en medlem här per Pm hon har samma problem med sina rilis.
Låter som nitritspik så behandla för det. Misstänker att ditt kar fått en nystart i samband med att du bytade bottensubstrat.
Många akvarieväxter ÄR giftiga. Men aldrig varit med om att varken fisk, räkor eller snäckor dött eller mått dåligt utav det/dom.
Så jag säger: Bullshit!
Leta felet någon annanstans, och mer då som Jen säger. Och just därför är det alltid bättre att köpa växter privat.
Jag bor utanför Örnsköldsvik!
hej!
fundera på att byta till vanligt grus för mina nya räkor fortsätter dö ![]()
Har du skaffat tester än. Något verkar ju vara problem med vattnet du har och då fortsätter problemen även om du byter tillbaka till grus.
Har du Easy Life till karet? det är bra att ha i särskilt när det är nysrtartat men även vid vattenbyten:)
Jag ska kapa min stora Anubias minima den är på tok för stor nu så får jag se vad som händer rotstammen är jättetjock, men jag tror inte några räkor kommer att dö:)
Ja ska ta med vatten till stan på torsdag och göra ett vattentest där på djuraffären fåse vad dom säger… Men jag har bytt till ett större akvarium nu ett 30 l så tycker det ska vara lättare att få ordning på då än det jag hade på 10l
Jag har ju haft räkor förut och det har inte varit några problem alls och de va med samma vatten som nu???
http://linassmyckeskrin.se/bilder/1544020_10152095624471187_339172733_n.jpg
Ser att rotstocken på Anubiasen är planterad under gruset, det kan få den att börja ruttna och försämra vattnet. Men plantorna ser inte ut att må dåligt direkt så det lär inte vara det.