Så va de väl dags o presentera mig.

Hej allihopa!

Ja heter Annika och bor i Täby, norr om Stockholm tillsammans med min son Robin, hund Simzon, 3 akvarier 220 l, 112 l, 60 l samt nystartade äppelsnäcksakvariet på 40-50 l (tror ja). Jag jobbar som undersköterska på ett Parkinsonboende (ända boendet i hela Sverige o europa för Parkinsonsjuka).

Akvarier ja, fick ett 50 l av mamma när ja va liten där ja hade guppy,platy,mollisar,algätare,neontetror mm, dem där vanliga nybörjar sorterna. Ynglena spruta ut o ja börja testa att para olika guppys me varandra för att få fram olika färger på hanarna,sen bytte o sålde man dem till kompisar o så kommer ja ihåg. Ja tror ja nästan alltid haft akvarium, tittar man på bilder i fotoalbumen så ser man alltid ett där i bakgrunden :slight_smile: . Ett tag hade vi faktiskt 4 st pirayor, vet inte fart ja fick dem ifrån el så man vi hade dem ett bra tag tills vi gav bort dem.

Satt en dag o läste på insändare på zoopet.se o de var en där som berätta om äppelsnäckor o hur bra dem va som städpatrull i akvarier osv. Ja vet inte va det var men ja blev jättenyfiken och börja läsa om dem på nätet. Hitta en som sålde o ja köpte 4 st gula, fick 2 randiga me som bonus (insåg nyss att det var zebrasnäckor ja fått), fick hem dem släppte i dem i ena akvariet och satt sedan helt förundrad och titta på dem jättelänge, frälst :beg: . Insåg att ja måste hitta nått forum om dessa underbara varelser, behövde mer info oxå om dem, b la vad dem äter,för ja vart lite orolig när ja tänkte på att dem inte bara kunde leva på alger. Satt o surfa på nätet o vips dök denna sida upp och ja blev helt fast :smiley: :smiley: :smiley:

E numera allmänt beroende av er alla här, tycker det är jättekul att logga in o läsa vad som hänt me alla här under dan o så. Vad som slog mej mest va hur otroligt rara o vänliga alla är här mot varandra. Man kan ställa hur dumma frågor som helst o det bara rasar in tips, råd o svar från allt o alla, så himla härligt. Bästa forum ja nånsin varit på o här tänker ja stanna kvar. Har skaffat 3 rosa, 3 lila-snäckbebbar, ska få 5 vita när dem e leveransklara, e på jakt efter fler zebra-snäckor, ska få anentome Helena antagligen under nästa vecka, odlingskaret ska invigas så fort bebbarna blivit större, ja det är full äppelsnäcksrulle här.

MVH Anki

Varmt välkommen, kul med en presentation :smiley:

Hej och välkommen, fast du har ju varit här ett tag nu :lol:

Hej och välkommen!!! Men du ska nog inte släppa in anentome Helena med de andra snäckorna. Är det inte anentome Helena som äter andra snäckor?

hej og velkommen hertil.

Välkommen till oss…

Välkommen hit
Mvh Pia

Hej och varmt välkommen!!

Varmt välkommen hit till oss i träsket och oss räk och snäcknördar :smiley: :smiley: !!!

Håller med, hej och välkommen.
Men som sagt, stoppa inte helenorna ihop med dom andra då dom äter andra snäckor.

Välkommen säger jag med! :slight_smile:

Jo, dem äter sniglar mm o det är just precis det som ja ska ha dem till, b la, har fått attans snigelinvasion som ja efter alla konstens regler inte blir av med. Mina äppelsnäckor e stora som golfbollar o dem ger Helenorna sig nog inte på, då skulle ja bli ganska förvånad, men e de så så flyttar ja äpplena. :thumbs:

Nej om det finns mycket “skräpsnäckor” så ger helenorna sig inte på äpplena! :smiley: Dessutom brukar äpplena vara bra på att skydda sig. (men man kan ju aldrig garantera någonting!)

VÄLKOMMEN FÖRRESTEN! :smiley:

Flytta äpplena skulle jag råda dig till. Min näst största äppelsnäcka, ca 4 cm blev uppäten trots massor av skräpsnäckor i karet :frowning:

Stackars snäcka :frowning:
Jag har haft mina anentome helena ihop med 1 cm bebbar (av misstag) men ingen blev uppäten! Fast jag kanske dresserat mina att bara äta skräpsnäckor… 8)

Ja om man KAN flytta äpplena ska man ju för säkerhets skull göra det såklart!

De gick ihop i flera månader innan det hände så jag trodde det var ok men plötsligt så…

De är oberäkneliga de små mördarna…

:cry: men ojdå, då blir det till en äppelflytt sen då, har 3 akvarium till så det är inga problem. Men me tanke på att ja ska få Helenorna från Tomba som dresserar sina så kanske det går :smiley: :smiley: , ska hålla jättekoll, ja lovar. Tack alla för välkomsthälsningarna o tipsen. :thumbs:

välkommen in i värmen :wink: