Rubrik "Byte" i avdelningen marknad m.m.

Jag skulle gärna vilja ha en rubrik “Byte”. Oftast har jag något “över” typ mossa, fiskyngel, räkyngel (tyvärr inte längre men förhoppningsvis snart igen) och annat som jag gärna skulle vilja dela med mig. Visst kan jag sätter ut en annons under “Säljer” och får pengar för det men det känns roligare att får något speciellt i utbyte som man annars kanske inte hade haft chansen att få eller som man skulle varit tvungen att köpa i en akvarieaffär. Fattar ni vad jag menar?! Jag tror att på så sätt vi alla skulle kunna utveckla vårt hobby bättre.

I detta sammenhang undrar jag över om det inte är läge att starta någon slags “träff” där man kan snacka lite och byter ut det lilla “överskottet” som var och en har… Jag har haft chansen att träffa Sonja och Johnny men känner de andra “Stockholmare” bara från deras aktivität på Zoopet.

Exempel. Jag abonnera på Caridina - en tysk räk/kräftor/snäck-tidning som kommer tre gånger per året. Efter två eller tre dagar har jag läst “färdig” den och skulle gärna vilja låna ut det till den som är intresserad.

Ett annat exempel. Jag flyger till Tyskland nästa vecka och har äntligen fått chansen att köpa svartgula antennsnäckor som är nästan omöjlig att få tag på i Sverige (dessutom jättebillig). Jag beställde 16 stycken direkt - det är mycket mer än vad jag själv behöver - men ni Stockholmare har kanske något roligt som jag egentligen skulle behöver :wink:

Jag vet inte hur “tajta” ni andra känner varandra men jag skulle kunna tänker mig tre olika “modeller”.

1. RedBee Träff - antigen hos någon eller på ett lokal. Fördel: man lär känna varandra på riktig. Nackdel: svårt att kommer överens om rätt tillfälle och plats.

2. Stafettmodell - Johnny kommer och hämta mer ADA Soil hos mig. Han får låna tidningen Caridina och ta några Clithon med sig. Senare hälsa Sonja på Johnny för att köpa några Redbees. Hon tar med sig några blåa Posthorn och får låna Caridina osv. osv. Fördel: någorlunda självgående. Nackdel: man träffas kanske aldrig på riktig.

3. Mellanhandmodell - Vi bestämmer hos för någon “nördig” favoritaffär. T.ex. Jannes Södermalms Akvarieaffär. Nästa gång jag har möjlighet att åker till huvudstaden och skall handla lite hos Janne så tar jag med mig “grejor” som är över - mossa, snäckor osv. som jag sedan “lämnar” hos honom. Sedan kan de plockas upp ut av de som är intresserade medans ni själva skall handla något eller ha vägarna förbi. Jag har inte pratad med Janne om denna idé men jag kan tänker mig att han är med på det eftersom bortsett ifrån att han är snäll och nördig så kommer han också “tjäna” på det.

Ett långt inlägg… och kanske värd en egen tråd… vad tycks?

Hejhopp. Ralf

Fy vad orättvist att alla ni andra verkar bo i stockholmstrakten. Kan vi inte ha träff närmare Växjö? Alla tar med sig sina roliga räksorter, snäcksorter och moss-sorter och sen kan jag välja och vraka. Ha ha.

Jag la till en Skänkes/Bytes nu.

Angående träff så bor alla alldeles utspritt. Men inget stoppar oss från att fixa en liten sthlmsträff ;).
Mellanhand hos Janne gillar jag, då kan han på ett sett få lite fler kunder också.

Kul idéer. Det är ju både kul att träffas, men ruggigt svårt att få ihop med olika arbetstider mm när man är flera st. Jannes affär är också bra idé, han behöver fler som hittar dit. Sen har jag första numret av Caridina hos mig, som jag lånade av Ralf för alldeles för länge sen. Den kan jag skicka till någon, eller ta med någonstans.

ehum…o du tycker att du bor avsides…“tittar på kartan”…nä du…testa Östersund du…:slight_smile:

He he. Ok då. Inte SÅ avsides som Östersund, men ändå en bra bit från Stockholm. Närmare att åka till Tyskland och köpa räkor härifrån ju.