Hej på er. Jag kanske ska presentera mig innan jag frågar, eftersom det är första inlägget jag skriver här. Jag heter alltså Hanna, bor i Linköping och är en ciklidakvarist som fått upp ögonen för det intressanta med räkor. Sedan kanske ett år har jag nu ett gäng crystal red, och jag har smugit omkring på det här forumet ett tag för att lära mig mer om de små djuren.
Nu till min fråga. Ursäkta om den är dum eller om svaret finns mitt framför näsan på mig och jag ändå har missat det. För ett tag sedan såg jag att ett par stycken av mina crystal red har röda ögon. Innan har jag bara sett svarta ögon på dem, så nu undrar jag vad färgskillnaden beror på. Är det en färgvariation som jag bara missat förut eller en förändring av ögonen hos de räkor som har röda ögon?
Spännande att du säger att det är dina högre graderade crystal red som oftast får röda ögon. Så är det inte hos mig. Nu har jag iofs bara låggraderade CR, men de jag har sett med röda ögon har ofta varit sådana med riktigt dålig färg.
Hej!
Är ny här på sidan och det är första gången jag är här, så jag hoppas att jag får det här att funka nu.
Egentligen har jag samma fråga som ovan, men såg att sista svaret var ganska gammalt så jag tänkte se om någon kommit på svaret nu. Jag har funderat på om de har röda ögon i samband med skalömsningen kanske? Någon som vet något nytt???
tror med betoning på tror att de röda ögonen är som hos alla andra djurarter en albino gen. För jag har en hel balandning av graderingar och det är lika mycket blandning på ögonfärgen, ,men jag har märkt att de låggraderade med röda ögon ger avkomma med mer vitt än de med svarta ögon som har låg gradering. Så det är ju möjligt att de med röda ögon har en albino gen dvs det som ger den vita färgen.
Men som sagt detta är ju bara vad jag TROR
Välkommen till forumet Renee ( du missade presentationtråden )
albinism bör det inte röra sig om eftersom albinism innebär total avsaknad av pigment, därav de röda ögonen. ett djur med albinism kan inte ha någon färg eftersom den saknar alla pigment. djur som är vita eller delvis vita, exempelvis vitfläck är inte albino utan har något som heter leucism.
räkor med rött pigment har någon form av pigment och kan inte vara albino.
i räkors fall bör det väl röra sig om ett recessivt anlag som ger rödögdhet. baserar det på att det är vanligare med svarta ögon. hos marsvin t.ex. är rödögdhet ett anlag som inte har något med albinism att göra, något liknande bör gälla för räkor.
om det är vanligare bland högre graderade räkor bör ju det bero på att det är vanligare med linjeavel och medveten inavel där än hos lägre graderade räkor. det borde då också visa sig genom att det blir vanligare ju högre graderade räkorna är (just på grund av att avelsbasen bör bli mindre och mindre ju “ovanligare” de är) men det är bara en teori. är man nyfiken kan man ju alltid hålla ett par separata avelspar med blandat svarta ögon, röda ögon och både svarta och röda ögon. rör det sig om ett recessivt anlag bör det ju finnas en överhängande majoritet (uteslutande) rödögda räklingar i en burk där föräldrarna är rödögda, i burken med svartögda föräldrar bör få, eller inga räklingar bli rödögda, och i burken med svartögda och rödögda föräldrar bör det också finnas enbart svartögda räklingar såtillvida att en av föräldrarna inte är bärare. blir en majoritet av ungarna här svartögda bör de ju vara bärare, och räklingar med två syskon från denna burk som föräldrar bör bli rödögda i runt 25% av fallen. hela mitt inlägg bygger helt och hållet på spekulationer, så det är bara att börja exprimentera :lol:
framför allt ett helt lysande bevis på att jag har absolut nada att göra på jobbet
Man får väl skylla på att det är fredag då?
Jag tycker faktiskt att när jag sitter om kollar riktigt noga, så ser det på mina räkor egentligen ut som något mer ytligt. Och ingen av mina är av någon som helst högre grad, de har faktiskt bara några smala vita ränder om ens det. Se min avatar… De är heller inte inavlade (tror jag, lite svårt att bedöma) eftersom jag är noga med att utavla och köpa mig några från privatpersoner eller djurbutiker några gånger om året. Tycker hälsan är viktigare än utseendet/graderna - ska ändå inte ställa ut dem. Nu har jag tom skaffat ett helt nytt gäng som får gå i annan burk, som jag tänkt ska få donera gener lite då och då…
Oj, som jag flänger iväg i ämnet! Jo, försökte fota detta men räkögon är helt enkelt för små för att jag ska kunna få någon bra bild. Denna bild fick bli min avatar istället…
man vet ju dock inte vad dina räkor bär i bagaget, och jag antar, eftersom det är fler som har rödögda räkor, att redbee har tvåå typer av ögonfärg, röd och svart. om du bland dina har bärare av rödögdhet kommer ju det självklart att föras vidare så länge som de övriga räkorna du har också bär på genen. även om du blandar ner svartögda kommer du ju förr eller senare ha ett antal räkor som är rödögda eller bär på rödögdhet. till på köpet har få såpass många räkor att man får en riktigt bra genetisk variation i burkarna efter ett tag, så antagligen bär ganska många av räkorna på rödögdhet.
min teori om att det är vanligare bland höggradare har helt och hållet att göra med antagandet att samma gener går runt mer i dessa burkar eftersom det krävs mer planerad avel för att få fram fina räkor. till på köpet är ju inte räkhobbyn så stor i Sverige att man kan byta föräldradjur i tid och otid. det är ju dock i sig inget som talar för att dina räkor skulle vara mer inavlade, utan snarare att du har flera räkor som är eller bär på gener för rödögdhet däremot ska man vara medveten om att det hinner gå runt mycket samma gener i en burk under ett år och jag antar att du inte separerar de räkor du har efter ett år utan bara fyller på med nya? då går det runt mycket samma gener och det är antagligen därför du har flera räkor med rödögdhet.
hur som, jag skulle satsa på att rödögdhet är ett recessivt anlag och en av två ögonfärger på redbee.
Skulle vara roligt att kunna lägga några rödögda i en egen burk och några svartögda i en annan och se vad som händer… Men sånt kunde jag hålla på med mer förr. Nu har jag bara inte plats, tid, ork eller för den delen ekonomi.
Med aveln har det varit så här: burken har bara varit i gång i något år faktiskt. Vad jag har gjort är att jag sålt ut ganska många och sen fyllt på med ett par st nya från lite olika ställen då och då, så förhoppningsvis har de blandat sig själva. Men de kan ju ha parat sig sinsemellan också, det går ju inte att säga. Skulle vara roligt att styra aveln lite, men det känns inte som någon idé eftersom jag då skulle behöva mer plats, och dels för att som du (oh-la) säger så är det svårt att få tag i tillräckligt stor bas. Och på djuraffärer vet man faktiskt inte alls vad man får. De flesta ser man ju att de inte har någon direkt “grad” eller så, men ibland så finns det någon finare - fast då vet personalen ändå inte vad det faktiskt finns bakåt… Håller mig till mina vanliga - de är riktigt fina de också!