Hej
Ska på resa till Japan nästa sommar och vill gärna ta tillfället i akt att köpa med mig lite räkor hem. Vad är det för regler som gäller? Är det bara att tuta och köra eller behövs det mängder med tillstånd?
Mvh Jonathan
Hej
Ska på resa till Japan nästa sommar och vill gärna ta tillfället i akt att köpa med mig lite räkor hem. Vad är det för regler som gäller? Är det bara att tuta och köra eller behövs det mängder med tillstånd?
Mvh Jonathan
Tuta och köra kan bli väldigt dyrt om tullen är på dåligt humör.
Tillstånd från Jordbruksverket kan du få men det är inte billigt.
Sök här i forumet på “importregler” så ser du det svar som jag fick av jordbruksverket när jag kontaktade dem i fjol…//Eva
Det skall vara samma tillstånd som krävs vid import av akvariefisk vad jag vet iaf. Sökte runt på det här för någon dag sedan och hittade en tråd på Zoopet.
Det är säkert en dyr risk att tuta och köra så det passar jag mig för. Chansen är väl en på 1000 att bli kontrollerad men det är en chans jag inte är beredd att ta.
Hade letat efter trådar men missat att det fanns en här. Hann skicka ett mail till jordbruksverket innan jag såg inlägget. Postar deras svar när det kommer, det finns ju en inte obetydlig möjlighet att reglerna har ändrats.
Kanon, det är bra med lite fakta vad som verkligen gäller och vad tilolståndet kostar.
Hej
Har fått svar nu från jordbruksverket och detta var vad som skrevs:
Hej Jonathan,
i nuläget krävs det importtillstånd för räkorna (gäller 1 år, kostar 500 SEK). Ansökningsformuläret (D92) hittar du på http://www.jordbruksverket.se.
Vi hoppas att vi under 2010 kan få tid över för en översyn av lagstiftningen som styr import av prydnads/sällskapsfiskar och -räkor. Det kan därför vara värd att kontakta oss på nytt under våren!
hälsningar
Michael
Michael Diemer
500 kr kostar det alltså fortfarande i administrativ avgift men brevet gav hopp om förbättring
Det var inte så blodigt!
Ljuvligt! Med andra ord kanske det blir lite räkinköp om man åker till asien nästa vinter
Annars får det bli närmast i tyskland i februari, inom EU=)
Vill inte vara någon glädjedödare, men jag är rätt övertygad om att det går på andra hållet, dvs blir dyrare, krångligare och svårare. Hela lagstiftningen går på det hållet, och såvitt jag vet är de översyner som är på G snarare inriktade på att stoppa olika saker.
Det diskuteras just nu totalt importförbud av olika akvariefiskar till EU. Det handlar om fisk som kan överleva i vilt tillstånd inom EU, och då gör man inget undantag för olika länder - kan fisk alltså överleva i södra Spanien så blir det importförbud även till Sverige.
Oklar över var räkor hamnar i detta, men somliga arter trivs ju ypperligt i kyligare vatten… gör man det enkelt för sig förbjuds helt enkelt alla räkor, som det just nu är med kräftor alltså (även om det i nuläget enbart gäller Sverige).
Kanske målar jag fan på väggen just nu, det har varit mängder med rykten om ovanstående i ett bra tag - och de kanske har lagt ned det. Men jag tvivlar…
Hilsen,
/P
Det var ingen rolig framtid i så fall. Bara hoppas på det bästa. Annars lär det bli mycket “räksmugglande” framöver från många.