Recept på räkmat?

Finns det någon som gör sin egen räkmat? Jag vet att JenL gör egen mat till filterräkor men finns det någon som gör till “vanliga” räkor? Nässlor lär ju vara bra mat till dem bl.a. Hur bearbetar man den? Gärna många olika tips mottages tacksamt. :thumbs:

jag skållar nässlorna i kokande vatten någon minut innan de åker i. Annars kan du väl torka dem?

Jag tror Saga09 gör egen. Mina akvarieinvånare älskar hennes egengjorda mat! Jag hoppas hon kikar in i tråden och avslöjar receptet!

Är det inte någon form av “Räkmix” för fiskar då hon använder:D?

Näpp!
Räkorna har egen mix… Ja, återkommer snart med receptet.

Nässlorna torkar jag i varmluftsugnen. Sen är det bara att lägga i lite. De stora nässlorna smular jag bladen av när de torkat och små toppskott lägger jag i hela. (torkade) Räkorna älskar torkade nässlor.:smiley:

Oki, så nu blir det till att torka nässlor också då för ett helt årsbehov till räkorna förutom att samla gamla bruna löv:D!!

Ja receptet på din räkmat väntar jag med spänning på:D!!

Det här receptet har jag fått av en kompis. Jag är inte 100% nöjd med resultatet ännu, räkorna borde vara mer galna i det så jag kommer att variera innehållet tills jag är nöjd;)

400gr - en burk små fina ärtor, 400gr - en burk morötter, en dl helfoder fiskmat, 2 msk spirulina, krydda med paprikapulver och vitlökspulver.

Fiskmaten finfördelas i en mortel om det är pellets eller liknande. Sen mosas allt med en mixerstav. Smeten läggs i en spritspåse och spritsas ut i smala korvar på ett bakplåtspapper.

Torka korvarna i ugnen på 50 grader tills de är stenhårda.

Bryt i lagom stora bitar och förvara i tättslutande burk. Fodret håller ihop väldigt bra i vattnet och löser inte upp sej i första taget.

Den mer näringsintresserade och präktiga akvaristen använder såklart inte grönsaker på burk…
Man kan använda frysta ärtor och förvällda morötter, förvälld paprika och färsk vitlök. Fiskmaten kan även bytas ut mot 200gr gammarus.

Lycka till och bjud dina billiga räkor på smakprov först för säkerhets skull! Det här blir ett komplement till de andra fodersorterna som jag matar med. En allsidig varierad kost ger fina räkor;)

Hej!

Imke har postat sitt recept på Shrimpnow om nån vill testa.

http://www.shrimpnow.com/forums/showthread.php/7605-Imke-s-self-made-shrimp-food-(with-receipt)

Frågan är ju om det går att köpa bananlöv här, kanske i en indisk supermarket eller någonting sådant, men det receptet är också värt att testa:D!

Frågan är om det går att få tag på obesprutade bananblad. Bananer besprutas väldigt hårt och gifterna skadar både miljön och bananarbetarna.
http://www.ciklid.org/forum/archive/index.php/t-49335.html och http://www.smmi.nu/articles/text_food_and_environment3.php

Menar du etiskt eller risken för sjuka räkor?

Ja, tänkte sjuka räkor men blev nog lite etiskt med;)

Frågan är om de även älskar andra torkade ogräs? Jag ska iaf testa, torkar ju en del till undulaterna.

Ang. det hemmagjorda fodret: Är det klarlagt att räkorna tål vitlök? Vissa djurarter exvis hund och katt får blodbrist, eller röda blodkroppar dör av ett ämne i vitlök. Kanske säkrast att inte ge vitlök till räkor?

Det har jag också fungerat över. Hästar kan också få blodbrist av för mycket vitlök.

Banan blad finns hos mig :smiley:
Bara köpte en planta på Plantagen :slight_smile:

Här kommer några bilder på min räkmat. Den är väldigt populär hos blue pearl och de gröna;)

Företaget Dole är ju ökända (bananföretag som pumpade gift över sina plantager vetandes att personalen blev/blir sjuka) via filmen Bananas! (tror den heter så)
Om man äter bananer borde det i alla fall vara helt ok att använda dess blad rent etiskt. Men det finns ju drösvis med annat man kan byta ut den delen av receptet med.
Kanske bambublad skulle vara nåt att ha istället? Fanns det inte drösvis med dessa i filmerna från räkhabitat i Kina som Chris L gjort?

Du får nog skaffa flera så kan du börja med bananbladsodling och sälja, vem vet du kanske blir rik på kuppen;):lol:!!
Nej du sa något där alla köper en var sin bananplanta, massinvation av Redbeeare på Plantagen bananplantorna sålde slut direkt:lol::lol:!!!

Hmmm, jag ska nog köpa mej en planta i slutet av månaden, din planta skulle nog annars bli ganska kal snabbt Nybox bara stammen kvar:lol::lol:!!!

Jag har för nåt år sedan gjort egen mat till fiskar (frysta räkor, ärtor + lite till i mixer och sen frysa in och ge lite då och då), och nu har jag ju både räkor och fiskar som jag gärna gör egen mix till.

Jag vet bland annat att både majs och blåbär har gått bra att blanda in i mix till fiskar - är detta nåt som även räkor tål/har någon nytta av?

Edit: Var köper man spirulina?

Ebi shop har bra pris på spirulina:thumbs: