hejsan jag gick och köpte mig en liten vas ! av typ bladet fast inte redigt exakt som bladets vas från ikea ser ut !
(visa bild) vasen är 28 cm hög och 22.5 bred ! den bli bredare längre upp som bladet ! men min fråga är
går det att ha räkor i den ? om det finns någon liten pump till det ! för jag vill jhu mina räkor de bästa =)
Man kanske måste hålla koll på vattenvärdena när volymen inte är så stor, kan vara svårt att hålla jämna vattenvärden,
finns väl någon regel att desto större volym, desto lättare är det att ha en balans på värdena?!
Volymen blir: pi*(radien)^2*höjden, allt i dm ger ett svar i liter.
Det blir alltså ca 11liter. Absolut minsta volym till räkor brukar sägas vara 10l så visst går det, men det är som sagt mycket svårare att få balans i en så liten volym. Om du har räkor så skaffa en liten pump och ha bara ett fåtal. Var noga med vattenbyten och gör rätt så stora.
ja det är väl något sånt ! har jag med läst frågan är hur man ska ha koll på vattenvärldetna i det !
(inte påläst) inom det !! hoppas folk på redbee kan svara på detta :)
tack så jätte mycket för svart ! ja i så fall skulle ja nog bara ha max 2-3 men blev osäker ändå
känns inte så rättvist ja jag prata med en trevlig tjej på en djuraffär som tipsa om någon bra mini pump man satte på utsidan sen bara en liten slang ner i vattnen ! men frågan är vatten väderna ! är de byta vatten ofta då ? som gäller ??
Vattenvärdena testar du med olika dropptester som finns i zooaffären och de du behöver är Ph, No2 (nitrittest) först och främst då det är lätt att få nitritspikar i så liten volym, vattenbyte med 1/3 del i veckan borde räcka, om du har tänkt att ha räkor i vasen så behöver ju inte de matas särskilt ofta, ju mer man matar desto större risk för nitritspikar.
Jag har ju 12L kar med till några räkorsorter och det fungerar bara man ser till att sköta det, jag har 15 gröna Körsbärsräkor i det ena karet och jag har ännu inte råkat ut för nitritproblem, men jag vet att det är vanligt att man råkar ut för det. Jag matar mina räkor 1 gång i veckan och det verkar räcka, de hittar en massa gott i alla fall som de äter i karet, jag har gammla bruna eklöv i karet med som de äter på:D!
Ha bra med snabbvæxande væxter,hornsæv ær vældigt bra på att ta næringsæmnena i ett så litet kar,mina yngelpar av dværgkræftor går i 12 liters kar med billifilter och led ljus.
Har ett 12 liters jag kør utan något teknik det står i fønsterkarmen och følger årstiderna i det karet har jag heterandia formosa och taiwan pale blue rækor,enda jag gør ær att byta vatten 2 gånger i veckan och varje månad nyper jag toppen av hornsæven och rensar ut på guppygrasset (Najas guadalupensis) har inte haft sjukdom i detta karet och inget nitrit på de 2 år det kørt,av foder anvænder jag japanska moina dafnier,har du bara rækor behøver du inte fodra.
nu har jag tänkt lite mer och läst om alla texter ! det bli nog att sätta i gång något litet där i med max 4-5 små sötingar!
tack för era dunder svar! :thumbs: