Räkträsket

Så vad för räkor har ni i era burkar?
Själv är jag bara inne i Crystal red räkor som ni kanske har märkt :smiley:

4 akvarier med bara Crystal red räkor och röda posthornssnäckor.

Jag har lite fler då rå :wink:

Crystal red
Red cherry
White pearl
Purple Zebra Shrimp
breviata
Crystal black
humleräkor (är nog samma som breviatorna men med sämre färg)
en sort som ev är babaulti var. Malaya
tiger

Jag har 15 kar igång och ett 16e som är nystartat med enbart lite posthorn.
Två av karen står hos min kille Janne.

Det finns inte räkor i riktigt alla kar, har en del fisk också som t ex Corydorasmalar
som jag odlat på en hel del tidigare.

Jag vill bara ägna mig åt de röda/vita/svarta räkorna så jag har sålt eller gett bort mina blå och oranga till en kompis.
Så kvar finns

Cherry
Crystal Black
Crystal Red

jag har amano i det stora karet och körsbär i det lilla, skaffade dom senare ganska nyss som ett test om jag klarar av att få dom att trivas. gör dom det så kanske jag fortsätter med någon annan spännande art. inga av dom går utan fiskar så det blir intressant om dom kommer få behålla sina bebisar. det hoppas jag och det verkar inte som om dom stora och halvstora ses som mat iaf.

Jag har än så länge 2 kar med räkor, ett 54l och ett 24l.
Jag har dessa arter:
Gula räka (neocaridina)
Körsbär
Blonda Tigerräkor
Gröna räkor (C. baubalti)
C. baubalti “Malaya”
Gabonräka
Asiatisk Filterräka

Har även lite snäckor:
Zebrasnäckor
Hornsnäckor (Clithon corona)
Posthornsnäckor (röd, rosa, blandat)
Svarta sandsnäckor
Vanliga sandsnäckor
Asolene spixi

Låter trångt det där. Ska du inte fundera på att starta fler kar så att varje art har ett eget kar? En liten räkställning typ.

jag har

Caridina multidentata (amano)
Caridina gracilirostris (Rödnosräka)
Neocaridina heteropoda var. “red” (körsbärsräkor)
Caridina cf. cantonensis (crystal red)
Caridina cf. babaulti

Låter trångt det där. Ska du inte fundera på att starta fler kar så att varje art har ett eget kar? En liten räkställning typ.[/quote]
Jo jag ska bli av med RC, gröna räkor, gabon, filterräkor. Sen ska jag starta ett större akvarium och ha dom gula räkorna i + CRS tror jag (även Malaya).
Sen ska jag flytta tigerräkorna till 24l och kanske skaffa ännu en art till det karet (typ Blue Pearl eller Indisk Dvärg räka, eller nån dvärgrasbora istället :slight_smile: )
Nån ställning kommer det nog inte bli, jag tycker räkor är snyggt (och praktiskt för växterna) och mitt mål med akvarierna är att dom ska vara snygga :slight_smile: och fräscha

Jag har:

16l White Pearl + Humlor
16l Blå räkor av okänt ursprung (troligtvis färgade).
16l Black Crystal
16l Tigrar + Gröna räkor
14l Blåbandad tigerräka
30l Japanska Red Crystal grad S-S+
35l Svenska Red Crystal
45l Purple Zebra räkor
8l Oranga räkor.

Mitt projekt för i vinter blir att göra om mitt 260l minifisk-akvarium till RCS akvarium om min leverans av japaner hinner komma innan det blir för kallt:)

Jepp det var allt…

Det där låter grymt kul! De kommer säkert föröka sig som kaniner när de får så mycket plats.
Fast du menar väl CRS? RCS är ju körsbär.

Självklart! Jag och tangenterna är inte vänner i dag… heller:)

Jag har inte en enda körsbärsräka så långt ögat ser.

Jag planerar också på att sätta upp ett större akvarium för Crystal reds. Fast inredningen är lite klurigt. Vill ju ha det så lättskött som möjligt men samtidigt ska de ha tillräckligt med gömställe.
Kommer också testa å använda bottenfilter kopplat till ytterfilter, så slipper man ju ha ett förfilter i insugget som sätts igen rätt så snabbt för mig.

Hm… bottenfilter borde vara en bra idé för räkor. Jag hade det i ett 200-literskar för många år sen. Men inget ytterfilter ihop med det. Efter ett par år gjorde jag om det, tyckte det började kännas som en tickande bomb.
Men om man drar det via ett ytterfilter har man alla fördelar men nackdlarna försvinner.

jag kör ett kar med bottenfilter till räkor det är ypperligt, nack del mycket substrat får man använda.

Hm… Johnny, ska du använda Aquasoilen då? Håller den formen bra så den inte sakta löser upp sig och blir mer kompakt jord/torvlik och inte klarar filtreringen lika bra? Jag kommer ihåg att du beskrev den som lite svampig i konsistensen.

Peter, vad kör du för bottensubstrat och vilken korngrovlek? Kör du med det kopplat till ett ytterfilter också?

Botten filtret är ett pumphuvud i tanken(hatar att ha sånna grejer utanför, iaf upp i huset i källaren är det mer oki)

Substratet är vanlig råda och är 2-3mm finns lite större stenar i det med samt lite malayer för att hålla botten i rörelse.

Jag kör ju botten filter i alla mina tankar i övrigt utom räkkaret där nere där det kommer nya pumpar i nu snart.

Jag tänkte köpa ett akvastabil till på 128L först och testa med bottenfilter. Då ska jag samtidigt testa och använda en annan bränd lera som ett billigare alternativ till ADA aquasoil.

Men för övrigt så är Aquasoil rätt hårt för att vara så lätt att smula sönder. Man kan trycka sönder ett korn mellan fingrarna om man tar i lite, men det ser ut att hålla i några år iaf. Lite svårt att förklara. Mjukt men ändå hårt?

Peter, hur många av Åleds plattor rekommenderar du till ett 400L akvarium? Köpte nämligen ett Juwel på 400L och undrar hur många jag behöver. Filtret pumpar i 1200L/h.

Jag har två plattor i mitt 310 och de är placerade på längden i karet.

Och jag tror inte du skall ha mer än så iheller.

Tänk på att du får ha mycket substrat för att hålla en biologi i karet.

I mitt 310 har jag strax över 65kg grus…

För att svara på den ursprungliga frågen då om vilka räkor vi har…:smiley:

Körsbär,
White pearl
Crystal red(svenskodlade och inte supersnygga;) )
Crystal black
Humlor, breviata
Tigerräkor med mycket pigment…