Jag kör med damstrumpa över insuget nu men det känns som att mitt AM-top ytterfilter inte orkar med detta efter någon veckas drift. Det får samma problem som när insuget är nästan helt igensatt med t.ex. växtdelar. Har flera den här typen av problem med ytterfilter och hur löser ni det? Det låter en hel del, slutar spruta ut vatten, det kommer bubblor etc.
Jag använder mig av det finmaskiga nät som omger silverlök eller vitlöksförpacknigar. Räkyngel kommer inte igenom de fina maskorna. Nät och två gummiband är allt man behöver.
Det där var ju en smart lösning även till hangonfiltrerna, jag kör med tillkapat billyfilter men det ena filtret har satt igen redan, får köpa en påse silverlök på ICA då i morgon, frågan är vad jag ska använda löken till som följer med nätet:lol::thumbs:
Varför inte en god lökpaj?
Det lät som en intressant DIY-lösning. Det bör ju vara lite mindre “Kompakt” än damstrumpa och därmed inte minska genomströmningen riktigt lika mycket? Förbaskat irriterande när ytterfiltret börjar väsnas…
Jag kör med filtermatta på insuget “Problem solved” och funkar utmärkt som förfilter/smörgåsborf
Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Kör med en bottenfilterplatta till ytterfiltret. Funkat clockers.
Nu kör jag filtermatta och det fungerar bra men jag är rätt säker på att den kan “äta” små räkor… Kanske jag kan kombinera filtermattekuben jag har trätt på insuget med ett finmaskigt nät ovanpå…
Jag har kört med filtermatta över insuget i flera månader - det sätter inte igen sig nämnvärt, dock så är det ett problem att “små” räkor även några större som är “nyfikna” har sugits in och lever sitt eget lilla liv i pumptanken. Bara att återsätta dem i akvariet.
Jag kollar men jämna mellanrum om det finns några i tanken - hittils har det varit räkor där varje kontroll.
Tusan också. Det var precis detta jag var rädd för. Jag får se om jag kan hitta något slags finmaskigt nät att trä över filtermattekuben…
Hur gör alla räkodlare? Luftpump avsedd för räkor? Inga ytterfilter där?
Någon kom med förslaget om nätet runt silverlöken man köper i mataffären, jag tycker att filtermatta bara sätter igen filtren, men jag har klippt till billyfilter och satt på, man får bara hålla på och göra rent det ofta.
Har filtermatta på mitt Eheim ytterfilters insug i tangakaret men det är totalt värdelöst funkar jäkligt dåligt då filtret bara kloggar igen:(