räksäkra filtret ?

jag har sett att två eller fler av mina honor bär på rom så nu börjar jag fundera på om jag kommer att behöva räksäkra min aquaball 2210 med nylonstrumpa inför nedkomst. “suget” i den är ju rätt svagt så att dom små räkorna jag har verkar klara det bra men jag blir ändå osäker.

vad tror ni ?

Nylonstrumpa kommer funka, men det kommer sättas igen rätt snabbt. Använd en bit finare filtermatta istället. Bara virra runt hela tunt.

Kruxet med räkor är att de aktivt försöker komma åt filtermatrialet. Det finns massor med smaskens på det tycker räkorna. Så att det är svagt sug spelar ingen roll, dom kommer att försöka ta sig in ändå. Å andra sidan, kommer räkorna in och ut ur filtret själva utan att kunna komma åt impellern är det kanska inget problem, mer än när du ska rengöra filtret lite.
Nylonstrumpa eller filtermatta är bra precis som Johnny skriver, och att strumpan sätter igen fort. Jag har testat, och testa fortfarande bägge varianterna.

Har funderingar på quickfilter.

Massa fördelar: (i teorin iallafall)

Finmaskigt, (tar ju bort ‘damm’ i vattnet)

‘Stackbara’, ploppa bort botten å sätt ihop flera=större yta/pump

Drivs av billig powerhead.

Billiga, jämfört med andra filter

Inte speciellt fula heller.

Någon som vågat prova?

Jag vet inte vad ett quickfilter är för något. Har du någon modellbeteckning som jag kan googla på?

Visst.

Är en sånhär: http://www.pwss.se/product.php?producti … t=0&page=1

Är så finmaskigt att man brukar använda det för klarare vatten, så räksäkert borde det vara.

Gäller bara att det inte blir för högt.

http://www.petsolutions.com/images/400/15510575.jpg

Får vanlig filtervadd att verka som ett ‘spaghettisåll’ :smiley:

Det verkar bra. Ser ut som om räkorna kan kliva in och äta på filtret och lätt kliva ut också.

Man vill ju helst ha så stor biokultur i sina filter och då är den grovre filtermattorna bättre, så en viss balans måste man ha.

jag har nu sett åtminstånde en räkling så någorlunda bra går det för dom trots att jag faktiskt lät bli att klä in med filtermatta. det skulle bli lite mycket filter i lite lite akvarium :wink:

Jag har ett kar, av två med WP, där jag har två icke räkyngelsäkrade innerfilter (Fluval +2 och en liknande modell fast mindre). Det dyker upp massor av yngel i det karet, som i alla andra kar, och ynglen verkar gå in och ut ur filtrets galler hur som helst. Har inte fullt flöde på. Däremot får jag vara väldigt försiktig då jag rengör filtren eftersom det alltid följer med yngel ut då jag ska rensa filtren lite. Men jag vill inte rekommendera att man gör så, det är viktigt att filtret är byggt så att ynglen inte kommer in i impellern på något sätt, att den verkligen skyddas av filtermatrialet och att flödet/suget inte är alldeles för starkt.

hur många ppi på filtermattan bör man ha ? kan dom ta sig in igenom tex. den “vanliga” som jag hittar i handeln ? trist bara att det kommer se ut som skit med en sådan blå (korkad färg egentligen) lindad runt filtret.

Jag har tidigare använt filtermattor som är 20ppi. Filtermattor finns för övrigt i svart.

Ett annat tips är att köpa tyll eller något annat nylonlikande myggnätsaktigt i lämplig färg i en tygaffär och linda runt några varv. Kanske tråckla till en påse/ficka som man kan dra över nederdelen av filtret med lite filtermatta innanför som kan döljas lite.

Tott_e’s variant med en cirkulationspump(powerhead/pumphuvud) och bara ett rent skumgummifilter under, har jag som standardlösning i en gäng kar. En av fördelarna är att de kan sitta och picka rent ytan.
Vill jag ha bästa filtret i karet, sätter jag dit ett “Aqua Bee”. Vill jag ha ett som yngel inte kan sugas in i, tar jag ett som är reservdels-skumgummipatron till AquaEl Turbo 1100.
En utläggning på: http://www.djurportalen.nu/dp_forum.php?go=visanod&id=4&id2=1444&anchor=72014#72014

Den cirkulationspump jag oftast använder, är någon av storlekarna ur Akvarium System’s MaxiJet serie.
Man jag har andra pumpar också som jag har lyckas komvertera till cirkulationspumpar, allt möjligt från AquaEl’s UNI360 till Fluval’s gamla 3’a.

Jag har gråa skumpatroner över alla insug av mina filtrar - ryggsäksfilter, innefilter och utefilter. Billig (omkring 30 kr), lättskött, någorlunda snygg och absolut räkyngelsäkra. De finns i alla möjliga och omöjliga former och storlekar (Sera, billi och Aquael). I Stockholm handlar jag de hos Janne (Södermalms A.).

http://www.garnelenhaus.de/30/78/sera-e … -l-60.html

Hejhopp. Ralf

Kan jag använda detta filter till räkor? Behöver jag förändra det för att inga räklingar ska sugas in i filtret? Jag ska köpa gula räkor. Filtret är ett Aqua el typ fan mini för 30-60 liter max 260 liter i timmen. Jag har tagit bort filterhylsan o det befintliga filtret o gjort en provisorisk lösning med olika filtermaterial, bl a aqua vital blue magic filtervadd.
Här är bilder:

Edit: Har nu gjort om filtret så dessa bilder gäller inte längre.

har en fluval4 och jag köpte blått filter (fanns inget svart) och skar ut i mitten efter pumpen och så trädde jag filtret över pumpen. kanske inte så snyggt, men räksäkert. tänker ta den filtrena inuti pumpen när bakteriefloran på det yttre filtre har kommit igång. har inte prövat detta innan utan har satt innerfiltrena på utsidan då.

Omorganiserat i akvariumet (3).JPG