Räksäkra Eden 501 mini-ytterfilter

Går dom att räksäkra?

För jag har tömt mitt 110liters och behöver ett bra filter. Ska ha deep blue tiger där :smiley:

Det är bara att sätta en skumpatron på insuget. Men detta filtret är påtok för litet för ett 110L kar, du kan lika gärna överdimentionera filtervolymen och köpa ett större ytterfilter sålänge det inte är för bra blås på det.

I see sultan!

Får köra annat filter!

Men så kan man räksäkra iprincip alla ytterfilter, se bara till att det är rätt finkornigt, den filterpatronen kan behöva rengöras rätt ofta då den sätter igen om det är ett fint filter.

Tack för info!

Någon särskild skumpatron som rekommenderas? Finns ju olika beteckningar på grovhet osv.

Till ett 47L bordet väl räcka om man ska köra räckor i det?

Det räcker absolut.

Jag har använt en svamp som ska vara till ett luftdrivet filter (finporigt) på utsugsröret. Ta väldigt finporig filtermatta för att räksäkra. Visst sätter de igen fort men räkorna sitter på dessa och äter för glatta livet. Ibland klämmer jag till och med ut svampen i burken och sätter på pumpen när det lagt sig i akvariumet, räkorna gillar verkligen att äta denna mulm. Oftast klämmer jag ur det i en hink med rent vatten, jag menar nitrifikationen sker ju ändå i själva ytterfiltret till största del jmf med “förfiltret”.

Måste även tipsa om ett annat ytterfilter som är lite billigare och har mer filtermaterial:

Ytterfilter CY-20 från resun finns hos KP-Aquaria på nätet.

Detta ytterfilter har 1 1/2 L filtermaterial (jmf med 1L för eden501) och pumpar 200L/t. Har två sådana (valde mellan eden och detta) och är mycket nöjd. Dock rekommenderar jag att köpa egen slang då den medföljande är lite styv samt att 90 graders böjarna som följer med är sådär men har man bara inte tummen mitt i är det inga problem. :slight_smile:

Vaaaaaa :shock: :shock:, sköljer du filtermassan i rent vatten :shock: :shock: :shock: !!!
Vet du att du förstör den fina bakteriflora som du fått i filtret på detta vis, man ska inte skölja filtermassan så utan göra det i gamalt akvarievatten :smiley: :smiley: !!

Det filtret är endast ett förfilter till ytterfiltret och där är det helt okey att skölja det hur man vill, syftet är att räksäkra filtret och på köpet få lite smågojs som räkorna kan sitta och knapra på. Filtermaterialet som du använder till biologisk filtrering däremot skall sköljas/rengöras som du säger.

Gäller att hålla isär allt man lär sig och analysera lite :wink:

Jag kanske var lite otydlig. :?

Tror dock det går bra att skölja “förfiltret” helt rent. Viktigast för de “goda bakterierna” är bottengruset och filtermassan i ytterfiltret enligt det jag hittills lärt mig både praktiskt och teoretiskt.