Jag hittade två Aquatic Nature flow 60 begagnade som borde passa lagom till mitt kar. Insuget är dock helt oskyddat, känns inte säkert med räkor? Någon som har tips på hur man enklast räkskyddar det?
Hej!
Jag kör själv liknande såna filter och jag har satt en filterpatron för insugsröret. Ta en patron som har ganska litet hål i mitten så går det bra. Tänk på att filterpatronen inte skall vara helt ihålig för då kommer ju räkorna in ena änden av den. Elite har några såna patroner som passar till billi-filter. Dessa kör jag.
Åh, såklart, att jag inte tänkte på det! Vad använder du för filter? Jag fick med ett sånt som hör till men tyckte det vore smartare att stoppa ordentligt med vanligt filtermaterial däri i stället?
Jag kör endast med dessa grå Elite-patroner för insuget. Inget annat filtermaterial i själva pumpen. Dessa patroner är så fina i materialet att de inte släpper förbi några synliga partiklar. Rengör dessa när effekten på pumpen avtar. Brukar dock ta ett tag eftersom räkorna inte skitar ner just nåt.