räksäkert filter till 225 L

Hej, Är helt ny på denna sida,
Jag är 16 år och har nydligen införskaffat mitt fjärde akvarium
hoppas det blir trevligt trevligt :lol:

Det är så att jag ska sälja av mina malawi och göra om mitt 225 Liters akvarium till ett småräk kar som tex crystal red

Jag kommer ha fiskar i mitt akvarium och är inne på att även ha afrikansk filterräka.

De här fiskarna tävlar emot varandra :scratch:
boraras merah
galaxy rasboro
rödmunstetra
killis
trådfensregnbågsfisk
dolkstygnstetra
kejsartetra
svart tetra
zebrabotia
vitfenad rosentetra
vilken är att rekommendera?

Jag kommer ha kvar mitt nanokar som ett yngelkar där rombärande honor ska gå.

Sedan undrar jag hur jag kan räksäkra mina 2 fluval 4 plus och submarine 700 innefilter?
eller måste jag köpa nytt, isåfall vilket är att rekommendera?

MVH Malin

Av de där fiskarna är det nog endast Boraras merah som funkar, eventuellt Galaxyn men den är ändå bra på att käka räklingar och av tetrorna så kanske Kolglödstetran skulle kunna funka men är inte säker, de tetror du räknat upp kan du utesluta direkt och även botian.
När det gäller killis så är det nog enbart Clown killis som kan fungera då den är mycket liten och av regnbågsfiskarna så de allra minsta kan fungera.

Kan du lägga upp en bild på dina innerfilter?

tack:) vet du dettqa av erfarenhet eller är det det du tror?:slight_smile:

http://www.zoo.se/media/catalog/product/cache/2/image/450x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/k/ska_rmavbild_2013-04-27_kl._18.14.33.png

http://www.aquariumshop.ro/uploads/articles/11463.jpg

tack på förhand:) funkar kuhilål tillsammans med desa fiskar? funkar änsålänge med mina räkor :lol:

Det vet de flesta här då räkor hör till fiskarnas huvudföda i naturen, dom flesta fiskar kalasar gärna på räkor, regel som jäller är att fisken är för stor om räkan får plats i munnen och nu har vi ju inte bara vuxna räkor så därför gäller det nästan alla fiskar att de är för stora.

Sen är Boraras merah och Boraras brigitae samma fisk, den ena är honan och den andra är hannen bara det att grossisterna har delat upp dem i 2 arter:)

Den där första kan nog fungera om filterpatronen sitter tätt mot “gallerdelen” fluvalen där emot är inte räksäker men några trär en nylonstrumpa på dessa men det gör att filtret kloggar igen väldigt snabbt, några har satt fast filtermatta över insuget, den senare varianten funkar nog bäst men ser inte särskilt snyggt ut:)

Kuhlii funkar med fiskar jag har själv haft dessa i mina sällskapskar för många år sedan:)

ja jo när du säger det så:)
Jaså det var underligt :o vet du vilken som är honan?
tror du jag vågar prova med att den första är räksäker? :o
Vad menar du med filtermatta? bara att sätta fast på plastbehållaren eller?:slight_smile:

Ja men då kan jag införskaffa fler kuul:D

Det bör vara den lite rundare brigittae, tror det står någonstans på zoopet om detta:)
Dessa fiskar är ju väldigt små men de kan stressa räkorna i början, har du gott om gömställen som mossor och annat så kommer de att vänja sej ganska fort, jag har haft mina Boraras uropthalmoides och Boraras naevus med räkor utan problem, de är lika små som dessa B. naevus är nog snäppet mindre men svårare att få tag i:)

Det är sån där filtermatta man har i filtren man brukar kunna köpa av zoobutiken en lagom bit:)

Det är inte fastställt att det faktiskt är så att brigittae och merah i själva verket är samma art men om det är så så är den som heter merah i butik är honan och brigittae är hanen. Det finns mer att läsa om detta här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129914

Ja då ska jag läsa lite mer om dem:) tack båda 2:)

tror du det funkar #6 att ha mörkt lite när man släpper i någon av dem?:slight_smile:

perfekt sådant har jag massor av:) tack:lol:

Vad för växter passar då det ska fylla ett 225 Liters?:slight_smile:

Du Pierre den där tråden är faktiskt rätt gammal va, början av 2009, det hinner hända rätt mycket på 4 år eller:)

Det som är intressant är det Erik Åhlander (jobbar på Naturhistoriska riksmuseet) skriver, det är ingen som har kikat på det sedan dess vad jag vet. Så vi får nog nöja oss med en 4 år gammal tråd Peckoltia :slight_smile: