Räkorna dog ut?

Nu har alla mina räkor, 10 körsbär och 4 crystal red, dött på 2 veckor sen jag startade akvariumet!

Den sista räkan dog idag, och då borde det ju inte bero på att det är för nystartat.

Vad kan ha orsakat det? Tål de inte så starkt drag i pumpen?

Nitriten är på 0

Hur länge har karet varit igång? Vet du vad du har för andra värden på vattnet? Tempen på vattnet? Hur stort är karet, vad matade du med och hur mycket? Vad är det för inredning i karet, typ av bottensubstrat t ex? Har du stoppat ner några helt nya växter från akvariebutik? Hm… det finns nog mer att fråga men vi kan börja så här :wink:

1. 2 veckor
  2. Nej, bara nitrit
  3. Skulle tro runt 22 grader, har min rumstemp där nånstans.
  4. 6 liter
    5… Matade med (Och kommer mata med när det kommer nya räkor) Aquatic Nature Shrimp Excel, gav hälften så många pellet som det fanns räkor, jag räknade ungefär att de åt en halv pellet var.
  5. En rot (Som jag hade i vatten och skrubbade flera veckor innan jag la den i akvariumet), massa java mossa från ett annat kar som jag bundit på roten, och en växt från ett tredje kar.
    Bottensubstratet är korallsand från ett annat akvarium.

Det konstiga är att jag har använt exakt samma grejer till det karet dom gick i förut, det enda nya var:

1. Att det var större
  2. Roten
  3. Att här fanns pump

Kan pumpen ha orsakat det? Det aktiva kolet eller nåt? (Tog bort kolet efter 1 vecka så det inte skulle släppa ut gifterna)

Guppy ynglet trivs som fisken i vattnet (haha :wink: ), så det måste vara något som bara påverkar räkorna.

Har du mät pH värdet?
Korallsand höjer ph ganska till över 8 och räkor trivs bäst under 7.

Nej, har inte mätt ph. Kan köpa test.

Men dom gick 1 månad med samma korallsand förut, och då dog inte en enda?

Men kan för stark ström på pumpen ha gjort det?

Märkte nu när jag tog upp den så den skulle krusa ytan, att den strömmade ju på så in i helsike så det stänkte, så det måste varit ganska stark ström under vattnet?

Jag har iallafall sänkt pumpens kraft, lagt i ett yngel till så akvariumet ska cyklas, och ändrat inredning lite.

Jag tror inte att pumpflödet orsakar att varenda räka dör. Du har ju en rot och då måste det bli läsidor bakom, under roten. Däremot är 2 veckor väldigt kort tid vid nystart av akvarium. Dom brukar inte ha kommit i balans på så kort tid. Du har ju inte någon nitrit, men kanske det hänt något annat, eller så visar inte mätningen korrekt värden.
Vad mäter du nitrit med? En väääldigt dum fråga som jag frågar ändå är: Det är väl inte nitraten du mäter?

Om du fått väldigt hårt vatten av korallsanden så trivs inte CR, men körsbär är så mycket tåligare så dom borde inte dött av just det.
Det är mycket svårare att få balans, och hålla balansen, i ett litet kar och 6 liter är extremt smått. Mitt minsta är på 10 och det är lite väl smått tycker jag själv.

Mäter med Seras nitrit test. Och det är nitrit. :wink:

Jag startade karet med att ösa i massa filter gojs från ett annat kar, så det borde inte vara därför.

Hade exakt samma problem…fast i ett 54 liters.Räkuslingarna droppade av en efter en.

Troligtvis pga överbliven mat som låg å gottade sig,påföljd av dåligt vattenvärde.
Räkor e mycket mer känsligare än fisk…

Nu e jag mycket mera “på”,och suger upp ev.matrester. Ger inte mer en Tetra wafer mix pellet, varannan dag.

Har tio körsbär i varierande storlek,förhoppningsvis fler snart… :wink:

men dom började ju dö samma dag dom fick gå i vattnet, då hade jag inte ens lagt i mat.

Jag kom på en annan sak, har du egen brunn? Jag fick bara en idé då jag såg att du skrivit att du bor i Blekinge. Funderade lite om du kanske har in salt i vattnet? Det är en sak jag inte sett själv men hört från andra, att räkor är känsliga mot salt i vattnet.

Ja ditt nitittest lär det ju inte vara fel på i alla fall.