räkor

jag har blivit mer intresserad av räkor så jag tänkte starta upp mitt plast akvarie på 17 liter och har lite frågor:
vilka sortes räkor? (lutar mot att skaffa crystal red räka och gul körsbärsräka) berätta om de arter du föreslår!
stl och färg på gurs?
inredning?
växter?
filter eller ej?
värmare eller ej?
räcker 17 liter?

tack på förhand!

Jag skaffade CR av C gradering allra först och sedan körsbär…de är tåliga…finns att läsa på i info räksorter och gradering…
Grus är en smaksak…jag gillar svart grus till ljust färgade räkor…men jag har burkar med vanligt färgad oxå…beror nog på hur man vill att det skall se ut…sen har du ju alla de olika soils som finns…men jag kan inget om dem…
17 liter räcker…ju mindre antal liter desto svårare med vattenkvalitet…
Värmare beror nog på…vad skall du ha för belysning…och temp i rummet där de står…jag har ingen belysning på vissa burkar och de håller ca 20 grader precis som rummet…
Växter är bra för kvaliteten på vattnet (har vi lärt oss av Patrikmalmö)
och dessutom snyggt…tycker jag…
Räkor gillar ju mossa…i olika varianter…så det hade jag rekommenderat…
Filter finns ju en massa olika…lättast tycker jag är billifilter…men kolla igenom
Filtreringens ABC av Patrik så får du svar på det mesta… :beg: (grymt utförligt)…

Lycka till… :smiley:

Finns ganska bra upplägg på olika scapes på Plantswap och Aquascapingworld…

tack för svaret!

kan ni inte visa lite bilder på era Räkakvarium så att man kan få sig en liten idé om hur man kan möblera i sitt?

tacksam för fina bilder på era räkkar!

Det finns ett par i galleriet:
gallery/album.php?album_id=1

okej tack!

Skaffa gärna mycket mossor och andra växter där räkorna kan gömma sig dessutom är det snyggt att titta på.

Tänk också på att Plast kan ge dåligt vatten så se till du har bra filter och städa bort gammal mat ofta då det är så litet.
Har du normal temp i rummet så behöver du inte värmare eftersom rampen klarar värma vattnet i så litet kar.Sen Mossa tycker jag du ska ha då dom gillar plocka mat i den och småttingar kan gömma sig .
Skulle nog satsa på minst 40 liters kar , lättare att hålla rent med ett innerfilter.
Lycka till med dina ev Räkor nu, har du skaffat en så blir det automatiskt flera :wink:

L japp ska bli! fast se nedan!

P hmm, fast jag vet inte! jag frågade fashan igår om jag fick köpa tillbehör till 17 litern men då sa han:
" du får vällja mellan att skaffa större sällskapsakvarium elr tillbehör till 17 litern!"
och vad tror ni att jag svarade…?

JA till att köpa större akvarium p.g.a att jag hade tjatat så länge om ett!

så detta projekt är nu nedlagt men någon gång om sådär kanske ett år kanske det blir som den här tråden handlar om då…men det återstår att se.