Räkor tillsammans med fiskyngel

Hej!

Jag undrar om det finns någon räka som kan gå med guppy och mollyyngel utan att deras räklingar blir uppätna eller att fiskyngel blir uppätna såklart. Har tidigare haft körsbärsräkor men vågade aldrig använda karet som yngelkar åt fiskar medan jag hade dessa småttingar. Nu har de dött ut efter en flytt då jag har stora problem med mitt vatten numera :frowning: Räksorten bör alltså inte heller vara allför känslig. I dagsläget har jag bara Amanoräkor men dessa är ju enormt svåra att odla och jag saknar det där med att få små räklingar. Inga små krav jag har :wink:

Så, finns det någon sorts räka som kan gå med små fiskyngel tills de är redo att flytta till de större fiskarna, som inte är för känsliga och som är lättodlade eller åtminstone relativt lättodlade?

mvh
Eldhroka

Hej !

Jag har haft platyyngel tillsammans med mina gula räkor.
Har man mossa och växter så kan räkbebisarna komma undan.

Mitt kar är på ca 35 L , har redmoore rot som är klätt med mossa
och javaplanta.
Räkorna är mest på botten och fiskarna var i mitten eller längre upp.
Hos mig funkade det bra, när platyna var ca 1 -2 cm satte jag över dem
till mitt stora fiskkar.
Mvh Wilda

Tack för ditt svar :slight_smile: Det låter ju intressant, speciellt som jag såg dessa gula räkor för första gången igår och tänkte att jag måste ta reda på mer om dem. Fina är de iaf.

Har troligen fått reda på vad det kan vara för fel på mitt vatten efter flytten (för över ett år sen). I lägenheten har jag en varmvattenberedare som troligen fäller ut koppar. Eftersom räkkaret endast är på 54 liter så ska jag dock börja förbereda vattenbytena genom att ha kallvatten i en hink och låta det få lämplig temperatur. (Har slarvat och använt ljummet vatten direkt från kranen eftersom det fungerade där jag bodde tidigare.)

Mvh
Eldhroka

Ljummet vatten is a no no för räkor.
Alternativ om du byter vatten med slang är att du sakta fyller upp akvariet. Ibland när jag orkar så brukar jag t o m sakta låta det droppa in vatten när jag ska fylla upp igen hos mina Crystal reds. Det tar väldigt lång tid, men då chockas de inte av det iskalla vattnet åtminstone.

Tack för ditt svar :slight_smile:

Tog för skojs skull tempen på vattnet ur kranen när det runnit någon minut. Hade i 10 liter i en hink och mätte sedan. Temperaturen blev 5 grader… Jag vet ju att vi har väldigt kallt vatten i kranen här, det blir alltid imma på tillbringare och även i glas om man inte tar det allra första vattnet.

Håller mig till att fylla en hink kvällen före vattenbyte så att det får lämplig temperatur men tack ändå :slight_smile:

mvh
eldhroka

Och om du har lite mer bråttom kan du ju hälla upp kallt vatten i hinken och sedan ta någon liter från hinken och koka upp och hälla tillbaks. Sen mäter du tempen och är det fortfarande för kallt kokar du upp lite till.

För att gå tillbaks till din första fråga så är just körsbärsräkor som du hade kända för att vara bland de tåligare och föröka sig bra. Om du får ordning på vattnet och har väldigt mycket växter så borde en del räkyngel klara sig om du nödvändigtvis måste ha fisk tillsammans med dom.

Hoppas du får ordning på vattnet. Har du egen brunn nu, eftersom det är så kallt?

Åh, tack för tipset :slight_smile: Har funderat över det där. Kan man använda vattenkokare? Minns inte vad det var att jag hört att de kan fälla ut i samband med att man kokar vatten, minns bara att det skulle kunna vara problem för vissa astmatiker. (Något jag hörde för sisådär 15 år sen).

Jo, körsbären är ju helt klart en av de tåligare varianterna och väldigt trevliga. Tänkte bara att det vore roligt med någon räka som är lite större än körsbär men som är lätt att få räklingar på. Annars kan jag gärna återgå till körsbären igen :slight_smile:

Jag har kommunalt vatten.

mvh
eldhroka

Kan tala o att jag har samma temperatur på mittt kommunala vatten. Bor man på landet i Norrrland så blir det så. :slight_smile:
Man får passa sig så att det inte fryser.

Att vattenkokare skulle fälla ut någonting vet jag inte. Men jag har ju sett att det blir lite avlagringar på rören inne i kokaren. Då brukar jag kalka av den. Det är säkert bättre att koka vattnet i kastrull.

Jag kan inte komma på någon räka som är större, och dessutom lätt får yngel.