Hej alla räk master!
Är det nåt som vet vilken sida som visa resultat vad man få för räka om man kossa visa räka ihop.
Hero
Hej alla räk master!
Är det nåt som vet vilken sida som visa resultat vad man få för räka om man kossa visa räka ihop.
Hero
Hej Hero,
Det finns en massa sidor på Internet som beskriver en del, men då majoriteten av alla dvärgräkor är oklassificerade i dag och vi idag inte har någon enhetlig standard på handels namnen så kan det vara klurigt att få allt rätt.
Några tabeller jag hittat finns bifogade.
Cheers,
Mårten
Hej
Ta mig inte för något räk proffs, för det är jag inte, däremot träffade jag en för en vecka sedan när jag var på Chris Lukhaup’s Shrimp Tour och då deltagandet var klent så fick vi som var där mycket ”egen” tid med honom och hann med massor med frågor. Nu när den här frågan dök upp så kan jag skriva av mig vilket passar bra då jag är sjuk och sängliggandes för tillfället.
Räkor kan inte avlas som andra organismer där man kan korsa två arter och kombinerar de bästa egenskaperna.
En enkel regel är att du inte kan sätta samman räkor av olika släkte och få fram någon ny super räka, men nu kommer första undantaget (inga regler utan undantag, som min engelska lärare alltid sa) att det är idag ganska svårt att säkerställa vilket släkte räkorna tillhör och majoriteten av alla räkor som finns är inte genus klassade.
Var för en vecka sedan och lyssnade på Chris Lukhaup, som ändå får anses som något av en kung på räkor, när han berättade om räkor, han visade hur man idag genus (släkt) bestämmer arterna och visade även på undantag, under hans expeditioner så upptäcker han i regel minst två nya genus eller arter av räkor och växter, finns att mycket läsa och se på Internet om man söker på ”Chris Lukhaup” det mesta är dock på tyska eller engelska.
Chris tittar i stort på tre (fyra) olika saker när han genus/art bestämmer räkor, den första är kropps formen, Abdomen, Carapace, Rostum och Pleopods tillsammans.
Bild 1.
Sen tittar han på räkans ”näsa” Rostum, är den kort eller lång, här räknas även alla ”tänder” och avståndet mellan första och andra tanden.
Bild 2.
Sen är det dags för att undersöka Uropod’en (stjärtfenan), fast nu blir jag lite osäker, var bitvis svårt att hänga med när han berättade, men det han tittar på är form och antal på Endopod och Exopod samt hur Telson ser ut och om det finns ”tänder” och i så fall hur många.
Bild 3.
Så vi kan se att det är ganska svårt då räkorna är små och det är lätt att dom skadas vid fångst och transport.
Nyligen har han även börjat titta på reproduktionen av räkorna, detta då han motbevisade sig själv vid någon expedition till Sulawesi, hade något med längden/antal tänder på Rostum att göra.
Men det han då tittar på är hur många ägg en hona har, om vi tar räkor från Sulawesi ”Cardinal” så bär honorna på (om jag inte minns fel) 8-12 ägg medan körsbärs räkor ”Neocaridina” kan bära 20-40 ägg. Rätta mig om jag har fel.
Bild 4.
Bild 5.
Han har även börjat tveka på om alla räkor vi i dag om alla ”körsbärs” räkor verkligen är samma art, samma släkte är det, men det är möjligen olika arter.
Känner att det nu är dags för en paus innan jag fortsätter.
Cheers
Glömde att här på Redbee finns det en sida som Janne skrivit som förklarar en del på ett bra sätt.
http://www.redbee.se/content.php/13-Odling-och-korsningar
Cheers
Tack Marten.
det var intressant läsning hoppas du bli bättre och fortsätta skriva.
tack
Här en sida om Neocaridina Davidi korsningar
http://skfaquatics.com/forum/topic/12490-breeding-neocaridina-davidi-shrimp-of-different-colors/
Cheers
Grymt!
Tack för fin info och bra förklarat.