Räkor och fiskar?

Hej, jag tycker det ser lite tomt ut i mitt akvarie.
har bara räkor nu så funderar om jag kan blanda i fiskar också eller kommer de äta upp eventuella yngel ?
Vilka fiskar är i sånna fall bra att köpa ?
:slight_smile:

JA de kommer i alla fall att äta upp alla yngel. De vuxna blir kanske inte direkt uppätna men mina blev väldigt stressade och gömde sig.

Jag tycker det är bättre att kolla på vilka sorter du kan ha tillsammans av räkorna och då kanske “fylla ut” med billigare sorter. Typ Körsbär, Rainbow eller gul räka.(gul och körsbär kan du inte ha tillsammans. Se korsningstabell.)

Jag har även ett antal snäckor som fyller ut…

Du skrev inte hur stort ditt kar är?

28 Liter:) okej, då skippar jag fiskarna:)

Här är några fiska som funkar med räkor.
Rasboror typ galaxy, endlers guppy. Men som sagt det är inte 100%, nån yngel kan säkert bli uppäten men jag tror inte att du kommer att märka detta.

Har Galaxy Rasbora i mitt kar och det verkar funka bra. Fast mina är så skygga så vart inte så mycket mer “liv” i karet iaf =)

Hur många har du.

bara 6 ,och ett par trådfensregnbågar. Dom verkar funka med räkorna med, iaf än så länge.

Det borde funka det är ju stim fisk.

Stimfisk ja, men då ska dom gå minst 10 av samma art tillsammans, dom bryr sej inte om andra arter av fiskar oavsett om dom är stimfisk eller inte, dom håller sej bara till sina egna :smiley: :smiley: !!!

Jag kör med Endlers, men jag skulle ju inte haft dem i ett kar där det fanns chans för kk yngel :slight_smile:

Har man bara mycket växter och mossor så är det inget problem med guppy i räkkaret, mina vildguppy kommer från ett kar med en himmla masa körsbär i från vuxna till yngel. Om inte det skulle fungera så skulle det inte finnas räkor i naturen heller, så det gäller att ha täta snår som ynglena kan gömma sej i :smiley: :smiley: !!!

Denna bild la jag upp på PS med texten: Provas på egen risk!
Jag har alla mina BP och Amanos i detta kar. BP förökar sig nått enormt. Har även stora Dolksticktetror i detta kar. Så visst kan det gå om karet är fullsmockat med växter och mossa.

I mina mindre kar har jag haft Endlers, men har i dag dvärgtandkarpar (Heterandria formosa). Funkar prima det med.

haha en sådan underbar bild!